Dubbel snyft-tumörer!

Var en sväng till Luleå tisd-onsdag å med Tussan (kissen min) till veterinären på onsdag. Hon skulle ta bort knuten under magen som blivit större.

 

Jag var med henne till en veterinär i Arvidsjaur i nov el dec -09 för samma knut, då mkt mindre å han sa då att det var ingen fara. Gjorde en 5 min undersökning, ganska ointresserad av själva katten å tyckte vi kunde ta henne till en veterinär i Piteå el Luleå och han var av åsikten att det var nog ingen brådska utan ett 5 min ingrepp för att avlägsna den lilla knuten som säkert bara satt på huden!!!!

 

Han sa inte att det kunde vara ngt farligt överhuvudtaget. Tussans "vanliga" veterinär i Luleå, tog sig tid att verkligen undersöka katten. Han kom ganska snabbt fram till att det var en tumör och med dess oregelbundna form, så trodde han ganska säkert att den var elakartad samt att den spridit sig och hon även fått ytterligare en knöl. Så, han sa att visst kunde han operera, men då måste hon röntgas i G-stad.

 

Halva hennes ena sida var han tvungen att öppna och operation och eftervård skulle bli rätt jobbig och smärtsam för Tussan, med medicinering och dyl. Han trodde min lilla kisse har  ½ - 1 år att leva, men berodde ju givetvis hur pigg hon är. Just nu är hon fortfarande pigg å glad i mat, men om det sprider sig till tarmarna kan hon inte göra 2.an och då kan hon ju få väldiga magsmärtor, även lever och njurar kan utsättas för tumören. Hur orättvist får det vara?

Min lilla kisse som jag haft sen hon var pytteliten 7-8 veckor gammal. Vi hittade ju en kattgömma under barackerna då dom renoverade och byggde om min dåvarande arbetsplats-99, 3 små övergivna kattungar utan mamma.

Jag övertalades av min son som då var 12 år att vi skulle ta hem henne, då vår förra katt Freddy blev överkörd bara en månad innan. Jag gav efter, men Tussan var ett litet vilddjur och våran hund Rina (rottwailer/lab blandning) blev satt på plats ganska snart av den lilla kissen. Att vi kallade henne tussan var för att hon var lite som en liten tuss men stor som ett lejon i psyket.

 

Tillgivnare katt har jag nog aldrig haft. Men egen, inte alla får hennes kärlek om dom inte visade sig värdig den. Nu har hon bara en liten tid av livet kvar och jag ska skämma bort henne på alla tänkbara sätt, med god mat och mkt kel och uppmärksamhet.

 

 

Tussan ute i vårsolen



Vilar på sängen i extra rummet

 

 

Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3
Trackback
RSS 2.0