Snö- var e våren?

Valborg...hm, har alldrig varit med om en så snörik valborgsmässoafton som i år. Men å andra sidan är jag ju i Arjeplog... så, det kanske är så här? Men förra året -09 var det faktiskt nästan bart på marken då vi eldade vår majbrasa i stugan. Idag snöar det iaf, i massor å är enbart +-0 grader ute, burrr.
 
Så jag steg upp i morse, drack te å sen satte jag igång att sätta om resterande blommor, som vart kvar sist jag gjorde det (plantera om) sammanlagt 15 st som fick ny fräch jord. Det är bra att hålla på med blommor, plantera och jobba med händerna nergrävda i jorden då man så att säga behöver "jorda" sig.
 
När tankarna fyller hjärnan till brädden att mitt huvud känns som minst 2 stl för litet, då behöver jag vara i jord och inte tänka så mkt. Gubben åkte till sitt jobb å skulle fixa i bilen med stereon, så det passade bra att få stå där i tvättstugan å dona med blommorna.
 
Någon majbrasa blir det definitivt inte i år, det är för snöigt och inte intressant. Jag gjorde oss GI mackor då gubben kom hem, fortsatte ett tag till med blommorna. Dock tog jorden slut så jag fick swicha iväg till konsum (otroligt att det var öppet) å handla en lite säck jord+ lite annat smått.
 
Efter blommorna var omsatta var kl redan 17.15 så det var bara att börja med middag. Dagens GI middag bestod av ugnsbakade rotsaker, kött (till gubben) kycklingfilé åt mig, en fetaoströra med creme frech å olivolja samt kryddor, babyspenat. Ur gott. Till det tog jag en cider (ej GI) blev yr i knoppen, har ju inte druckit en cider sen annandagen. Gubben dricker öl.
 
Svärfar kom då maten var klar, å fick sig lite i magen han oxå. Han stannade å pratade fram till 19.30 Idag var dödsannonsen för svärmor i Norran och Pitetidningen. Resten av kvällen blir lugn, kanske lite film för gubben har då suttit å laddat hem några nya hela e.m.
Så, finns det ett skäl att fira Valborg eller e det bara för att bli av med en massa skräp??
 

Traditionen grundar sig på den Heliga Valborgs kult, mot häxtro och onda andar, som uppstod speciellt efter hennes död 779. En kvinna vid namn Valborg föddes år 710 någonstans i norra Europa. Enligt legenden var hon dotter till den store kungen Richard, men hennes namn påminner mer om att hon har en celtic, tysk eller skandinavisk bakgrund. Hon var avgudad på samma sätt som vikingarna hade avgudat våren.
 
Den dagen bär fortfarande hennes namn Valborg i den katolska almanackan. Hon förklarades inte som helgon förrän den 1 maj 779. På hednisk tid firade man i Norden en äldre högtid som var kopplad till de döda. Gränsen mellan de levande och de döda ansågs vara svagast under just denna natt. På många platser i Finland och Sverige firas helgen genom att bränna bål och på vissa platser med fyrverkerier och smällare. 
 
De vårsånger som vi sjunger när vi står runt Valborgsbålet är ännu yngre. De flesta är från 1800-talet och fick sin spridning genom studenternas vårfirande. 30 april är med anledning av kungens födelsedag allmän flaggdag i Sverige
Källa, . http://sv.wikipedia.org/wiki/Valborg  


Brasan från ifjol, ingen fara...trädet stod kvar efteråt



Gubben håller koll på elden



Svärmor, tittade på brasan (vi är i stugan)



 
 
 
Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3
Trackback
RSS 2.0