n ORRLANDS g ULD

Är inte det som säljs i burk, det gula smaklösa blasket. Nä, Riktigt NorrlandsGuld är det vi får hämta i våra skogar, Hjortronen. (samt många andra fina bär) Men hjortron är vad jag ska tala om idag =) Dvs; jag hade turen igår att få byta fina hjortron mot våra fina jordgubbar med svärfar som varit ute å plockat hjortron. Det är väldigt ojämnt med hjorttron iår, vissa ställen är de jättesmå och kartiga fortfarande å så på andra ställen riktigt gula härligt mogna å i bra storlek. Så idag har jag rensat hjortron å tänkte baka en hjortronpaj samt göra sylt. Finns ju inget mumsigare än hjortron, glass/grädde på en nybakad varm våffla. Så det får bli dagens tips från mig!

I övrigt har vädret varit växlande, likaså orken idag. Jag känner mig låg och trött å saknar min lilla kisse mycket. Det som kanske förvånar mig är att jag trodde jag skulle ta det bättre än vad jag gör. men sorg påverkar väl en olika.
Något annat tagiskt som hänt, är att min gode vän Eva E är sjuk och ligger på sjukhuset. Så vår kursdag den 10 april får ställas in =( Jag hoppas hon snart blir sitt pigga glada jag igen å att det läker fort. Vill inte att Eva mår dåligt, hon är oxå guld värd å hoppas att hon snart är på benen igen. Kursen får flyttas till ett annat tillfälle, det viktigaste är att hon blir frisk. Jag kanske åker till Luleå någon dag ändå för att hälsa på henne... får se hur allt utvecklar sig.

Lite guld kort

Mina fina hjortron



När vi åkte mot Luleå sist, körde vi bakom denna ren som inte så gärna ville lämna vägen. Hann ju ta ett kort på den fina renen, så jag delar med mig till er. Han hade en fin mäktig renkrona (hornen)

Ljus, värme, Kram å hej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0