Torsdag-äventyr

Vi steg upp kl.07.00 (eller jag gjorde) Gubben sov till 07.35 innan jag fick honom att stiga upp å sonen kom 10 min efter det. Jag har nämligen hållit sonen på halster å inte talat om vilket äventyr dagen ska innehålla. (pga att äventyret varit lite beroende på väder) Men för att han skulle orka komma sig upp ur sängen, sa jag att om han steg upp så skulle jag berätta vad som skulle ske denna dag =) å nyfiken som han är, klev han snällt upp. Idag är det då dags för FLYG & FAR äventyret som jag skrivit (bloggat) om innan. Så kl.08.00 kom svärfar och jag hade gjort matsäck åt oss. Vi åkte hemifrån vid 08.20 och vi skulle hinna till Adolfström till 10.30. Men när vi kört 3-4 mil kom gubben på att han antagligen glömt skorna hemma!!! Japp, då var det bara att vända, för på fötterna hade han foppatofflor vilket är en omöjlighet att gå i fjällen med. Jag lovar! Så då vände vi och 20 min gick bort till ingen nytta. Men när vi kom fram var helikoptern sen, dom hjälpte lapparna med renarna. Så vi skulle inte få komma iväg upp på fjället förrän runt 11.00. Ja, det var inte mkt att göra åt så vi väntade, drack lite te/kaffe och smorde in oss med myggmedel. Sen begav vi oss mot helikoperplattan
 (klicka på bilden om du vill ha den större)

Vi hoppade in i helikoptern med lite pirr i magen. Sally, svärfars hund skulle oxå få följa. Jag satt bak i mitten med en stor stolpe framför ögonen, vilket inte var så jättekul förståss. gubben satt fram och svärfar å son på var sin sida om mig. sally vid fötterna på svärfar. så gav vi oss iväg upp i luften. Fredrik som flög var otroligt duktig på att flyga. Det gick mjukt å smidigt.

 Uppe i luften

 Sally i helikoptern

Vi landade på toppen av Tjäksa på 1092,4 meters höjd. Så nu var det bara att ladda för en lång härlig promenad med massor av natur runt i kring oss.
 på toppen



Sonen på toppen Tjäksa

utsiket uppifrån

Vi började gå nerför och upptäckte att vi hade väldigt olika takt. Gubben ville gå lite fortare så han gick först, sen sonen och jag själv och sist lunkade svärfar efter. Sally sprang mellan oss för att hålla reda på flocken.
Vi tog en fika paus efter 1,5-2 km för att vila benen. Inte lätt då det sluttar brant neråt hela tiden.
Lite mer bilder från vägen ner.

  

 



 
Sally vilopaus 2

Efter halva vägen blev det mer blött och lite snårigare. Men det gick bra att gå för oss alla fyra. Naturen är fantastisk, helt underbar.

 

Via kungsledens längsta hängbro korsar vi Laisälven innan man kommer fram till Bäverholm. Vandringssträckan är ca 6,5 km i alla vegitationstyper och växter från det karga kalfjället till den frodiga älvstranden. Helt enkelt en underbar upplevelse av vår fantastiska natur.

 
Laisaälven
 Hängbron över älven



Sista biten kvar till Bäverholmen, God mat och lite vila

 
Bäverholmens värdshus

 

Interiör på värdshuset samt båtresa tillbaka, mätta, lite trötta, nöjda och belåtna. Helt fantastisk tur. Fint väder och otroligt trevligt äventyr. Alla blev nöjda och belåtna. Vi var åter hemma i Arjeplog vid 17.00 på e.m

Sonen somnade en stund i soffan medans jag gjorde lite varmkorv med bröd till kvällsmat. Sen var det bara att packa, för imorgon fredag är det en ny dag å sonen reser hemåt.

Ljus, värme, Kram å Hej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0