Min svärmor

Död.
Varför blev det så?
Bortgången.
Avliden.
Finns inte längre hos oss.
Varför?

Nyss var du svärmor.
Svärmor som alltid hade glimten i ögat, gjorde små hyss, älskade djuren, livet i största allmänhet.
Min svärmor  som var så generös och snäll och tog emot mig så öppet då jag kom

En Svärmor som luktade lite rök, älskade gofika och som  gärna tog emot en kram om det erbjöds.
Svärmor som inte var så glad i förändringar och inte riktigt förstod det där med nätet
Min svärmor tyckte nog jag hade mina påhitt, men hon fann sig idet och var aldrig sur å tvär.
Världens bästa svärmor faktiskt.

Sen blev du sjuk
Oron slog till, detta kunde inte vara sant, du var ju nyss så pigg
Nu du på sjukhuset hamna och vi hoppades på bättring, den kom å gick
Men sakta försvann livsgnistan i dina ögon

Du kom ändå alltid ihåg att säga ”se för er” då vi skulle gå
Sista mötet, så bräcklig och tunn, svårt med andning å slangen med syrgas den satt i din näsa men munnen öppen, å så tungt
Vi fick stryka din hud som var lite het av febern som inte ville gå ner.
Du såg så bräcklig ut då vi gick hem denna kväll, vaknade inte ens för att säga farväl

Sen.
Från ingenstans. 00.15 på fredagsnatt din man ringde
Trots att det var helt väntat.
Ändå helt oföberett.
Folk börjar prata om dig i imperfekt.
För nu var du död.

Död.
Att de tre små bokstäverna kan bilda ett ord som är så obegripligt.
Så svårt att förstå. Vi gör det nog inte riktigt än
Död. Borta, inte hos oss
Din själ har nu fått ro och blir bejakad av himlens alla stjärnor i universums stora famn

Min goa svärmor, min älskades mor.
Världens bästa svärmor

En Dikt:

Jag tänkt när jag plockat blommor
kanske är det så vår herre gör
han plockar en kväll på sin blomsteräng
och vi säger att någon dör
Jag tror han tar dem som slagit ut
som passar riktigt bra på hans bord
och jag vill att han skonar knopparna
som nyss blivit till på vår jord
Jag törs inte tänka tanken ut
han kan väl inte vara som jag
att han tanklöst trampar hur som helst
på sin äng en sommardag

Elsa Wallén

 

 

 

Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3
Trackback
RSS 2.0