Monday... matnojja

Jahapp, nu är jag hemma efter en rafflande svängom till arvidsjaur. Vi kom dit 08.50 och for direkt med bilen. Vi fick tack å lov låna en annan bil medans dom servade jobbets. Men vi började med en kopp kaffe/te tvärs över gatan. Då de flesta affärerna öppnar ca 09.30-10.00 så var det ingen panik för att stå å hänga på något lås. Efter detta åkte vi en sväng, stannade vid en djuraffär då jag ville köpa ngt nytt till Chanti, den busiga vita jag har hemma. Men tji, på den djuraffären var det inte mkt att välja på alls, små lek möss!! hallå, så trist. Nä, vi fortsatte till elaffären där vi inhandlade en ljusslinga. Raskt vidare till Marieanns glasögon där jag lämnade gubben ensam med damerna och for en sväng på varuhuset, köpte där en julklapp till son och lite annat små krafs. Tillbaka till maieanns för att se om gubben var klar för glasögonbågarna, vilka han ska byta. Ja, han provade flera stycken och två vart favorit. Ett par tjocka plastglasögon, senaste modet eller ett par titanbågar inte så olika dom han hade, men mer framträdande. Han valde då dom han tyckte satt skönast på näsan, supermoderna stora svarta bågar. Jo, han passar riktigt bra i dom, men visst är vi lite ovan båda två att han byter till ngt sådant =) men han har 30 dagars ångerrätt, vilket känns bra. Sen till dollarstore en kortis, lite mer smått å gott. Vi tog sen en lunch på frasses i arvidsjaur, suck! Min gubbe tycker nog jag är väldigt matpetig. Han har givetvis rätt, för jag är inte så förtjust i frasse mat. Hans arbetskompis hade ätit en talltik med kycklingspett som han hade tyckt var supergott, så detta rekommenderade han till gubben, å gubben till mig. Jag beställde detta. (85:-)Det fanns en bild på hur denna tallrik såg ut, strips, saftiga lycklingspett, sallad och dressing och ett typ av tortillabröd som kycklingen var upplagd på. Fick in maten... Istället för strips hade jag fått klyftpotatis som dom dränkt med pommeskrydda, "tortilla" brödet såg ut som en flottig servett under kycklingspetten, salladen trött. Jag bet ihop och ville inget säga till gubben. Men då jag verkligen inte tycker om pommeskrydda förstörde detta hela måltiden och till slut sa jag lite försynt (han tycker alltid att jag klagar) att visst går det att äta, men tror inte jag beställer det fler ggr. - Ja, jag hade då inte väntat mig ngt annat säger han och fortsätter mumsa i sig sitt skrovmål. Ok, jag vet att jag är matpetig, men det är ju otroligt konstigt att det oftast drabbar mig, att jag får fel pommes med en krydda som inte fanns med på bild, ändå är det mitt eget fel att jag inte är nöjd! eller om jag beställer en pizza, så även om jag beställer från menyn blir det fel. Andra kanske fullständigt struntar i om dom får ngt annat än vad dom beställt, men varför beställa ngt specifikt om kocken ändå gör som han själv tycker? Ja, jag "gnäller" då det blir fel. Och ju mindre jag försöker ändra, för att det inte ska bli fel, så blir det det ändå. Suck! Sist jag bad gubben beställa pizza åt mig, blev det oxå fel. Jag ville ha en pizza med blablabla och kyckling istället för skinka. Visst jag fick kyckling istället för skinka, men resten var inte med. Varför undrade jag? -trodde det redan fanns på pizzan, svarar han. Hmm! Jo, det var därför jag räknade upp blablabla för att jag specifikt gärna ville ha det. OM det redan skulle finnas, var jag väl inte tvungen att rabbla upp det?! Men det är svårt att gå ut och äta eller beställa mat, jag ÄR matpetig. Älskar att laga mat hemma, och oftast äter vi hemma. Men det kan ju vara trevligt att gå ut och äta ibland, men det finns ju nästan alldrig ngt att välja på när man inte vill ha kött (förutom kyckling) utan gärna ngt vegetariskt, fisk el dyl. Har jag två rätter att välja mellan, då har dom antingen lyckats dränka kycklingen i curry (som jag inte äter) eller tillsatt ngn knepig sås, krydda på fisken så det blir att välja mellan pest å kolera. Visst är det lätt om jag har 10-20 rätter att välja på, (som köttätaren har) men sällan har jag det. Inte många resturanger/gatkök som har vegetariskt, frächt, fisk och kyckling som jag skulle vilja ha det. Jag förstår om min gubbe är läss å höra att det inte är bra. Men HUR läss är inte jag!?? Ofta fel eller dåligt med alternativ, ska jag låtsas att maten jag får in är jättegod bara för att omgivningen ska bli nöjd? Å Visst, ibland säger jag inget, men då kommer ju frågorna, å ljuga å säga att det är gott om jag inte tycker det...nä, där går gränsen.
Så efter lunchen åkte vi hemåt igen. Jag erkänner att jag blir lite besviken, det är trevligt att åka bort en sväng när jag jämnt är hemma, men då det jämnt ska gå fort känns det lite trist. Chanti satt iaf i fönstret å väntade på oss då vi svängde in på gården, glad som en kattunge blev hon hur busig och jamig som helst då vi kom in. Märktes att hon saknat mig, är ju hemma oftast hela dagen.
Inget nytt på arbetsfronten heller...suck! så tillbaka till vardagslunken igen.

Ljus, värme, Kram Å Hej!



Skulle vart gott!! suck

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0