yoga historia =)

Min upptäckt av yogan
Kundaliniyogan som jag numera praktiserar är holistisk och arbetar fysiskt, mentalt och emotionellt. När jag 2005 började på min första yogaklass var jag väldigt orolig över hur otroligt stel jag var i kroppen. (Har provat en del olika nu, Ashtanga yoga, Forrest yoga, Hata yoga, yajenga yoga och även power yogan som har sitt ursprung ur  Ashtanga yogan) Jag hade länge mått dåligt och kände mig egentligen bara tung och otymplig. Ändå har jag alltid varit relativt aktiv när det gäller att ta hand om mig. Efter att ha burit mitt barn när han var liten och arbetat som bl.a städare, sen inom kafé och barnomsorg med belastningsskador i axlar och armar som följd och fick diagnosen mjukdelsreumatism. Jag kunde inte längre få mina armar rakt upp ovanför huvudet. Att sätta upp gardiner mm blev plågsamt.

Jag bestämde mig ganska snabbt på mitt första pass att jag gör utifrån mina förutsättningar och ignorerar alla som är mycket mer viga än vad jag var. Eftersom jag inte hade en aning om vad yoga var för ngt förrän jag fick en praktikplats på ett nyöppnad yogalokal där jag bodde. Det var ett klokt beslut. Med regelbunden yoga så helt plötsligt en dag så kunde jag räta ut armarna i ett par minuter utan att dö. En annan effekt var att min uthållighet förbättrades. En del krior (övningar) är uthållighetsövningar vilket gav mig synbar effekt i vissa situationer. Jag hade tidigare upptäckt ett beteende hos mig själv att jag hade en förmåga att lägga av strax innan mållinje vad det än gällde. Exempelvis när jag gick stavgång/cyklade eller tränade så kunde jag vara absolut tokslut ett par 50 meter innan rundan var klar. Eller när jag påbörjade något så blev det aldrig riktigt klart. Det var någon mental spärr av något slag. Med yogan så kom uthålligheten och jag började tvinga mig själv (på ett positivt sätt) att trots att jag var dödstrött de sista metrarna på rundan, så fortsatte jag gå/cykla/träna. Jag började färdigställa de saker jag påbörjade och i en rad andra situationer började jag märka av min nyvunna uthållighet och hur den mentala spärren mer eller mindre successivt försvann.
Idag är jag utbildad kundaliniyoga lärare sedan -09 och tränar yoga varje dag, vilket gör att jag känner mig som en bättre människa för varje dag. Vi blir aldrig fördiglärda, tack och lov. Men ju mer vi lär oss ju mer inser vi hur lite vi kan =)

Det finns en hel del kändisar som yogar:
Våga Yoga! Absolut nybörjare eller vältrimmad atlet? Det finns en yoga för alla. Flumstämpeln kring yoga börjar försvinna. Kändisar som Madonna, Uma Thurman och Gwyneth Paltrow och Jennifer Aniston har banat väg och gjort träningen trendig.
Fördelen med yoga är att den passar alla. Från pressade kändisar som måste hålla sig i toppform till vanliga människor som stillsamt vill komma igång och röra på sig. Den senaste trenden i USA är att använda yoga som behandling inom sjukvården. Är man nyfiken på yoga är det lätt att bli förvirrad av alla olika former som finns på marknaden. -Människor har olika förutsättningar och önskemål. Därför finns det så många olika sorter. Det finns över 100 olika former av traditionell yoga, men i Sverige ca ett 20 tal. Försök hitta den form som passar dig bäst. Det kan vara allt från stillsam yoga med meditation till mycket kraftfulla och krävande rörelser.
Kristin Kaspersen, journalist och artist. – Yogan ger mycket själsligt, mentalt och fysiskt, säger Kristin Kaspersen som utbildar sig till yogainstruktör.
Malin Berghagen Nilsson, skådespelerska.
– Yogan har lärt mig älska min kropp inifrån. Jag är inte alls lika utseendefixerad längre, säger Malin.
Sten Nilsson, dansbandsmusiker. Yogar och står på huvudet ibland för att må bättre.
Agneta Sjödin, programledaren.Yogar för att bli lugnare och försöka hitta en inre harmoni.
Madonna, musikartist. Superstjärnan Madonna uppger att hon har fått ett nytt sexliv genom yogan.
Annika Sörenstam, golfproffs. Golfstjärnan har förbättrat sin sving med hjälp av yogan 

Så ni ser, jag är inte på något sätt ensam om att älskar yoga.

För övrigt en dag som denna har jag startat dagen med ett yoga pass, en timmes stavgång, lunch med gubben och på min promenad var jag till Hotell Kraja och lämnade en lapp om massage och yoga. Ev. ska jag få komma och ge massage där till en gäst i helgen.
Igår var jag flitig, torkade fönster i vardagsrummet, inne & ute, sydde upp gardiner och hängde upp dessa, duschade mina blommor och dammsög i hela huset. Gjorde middag och slängde ihop en smulpaj med äpplen.

Ljus, Värme Kram & Hej!


Arjeplog

 Våga Yoga, du oxå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0