en stormig helg

Igår var vi stugan, men det var stormvindar. Vi (jag, gubben, gubbens son K och svärfar som kom senare) hade förhoppningen att kunna grilla vår middag ute i stugan. Så vi grubblade och funderade. Då kom svärfar på att vi kanske kunde göra upp eld och rent av grilla i våran rökkåta, som är rätt stor. Ja, det tyckte jag var en jättebra idé. Men vi behöver få upp elden från golvet så att man inte behöver stå likt en ostkrok in & ner i rökkåtan för att grilla. Ja, vi hittade en pall i vedbon men då behövde vi ngt mellan pallen och eldfatet där vi skulle elda. Svärfar tyckte vi skulle ta en bit frigolit liknande skiva, för den trodde han inte skulle börja brinna. Jag var ngt osäker på detta, hade känts bättre med ngt som jag visste var brandtåligt, men svärfar e ju erfaren så jag sa inte emot. Vi mixtrade och fixade och det såg verkligen bra ut till en början.

Jag grillade kycklingbitar, men mitt i detta ser jag att lågor tränger upp "under" elden. Så jag säger åt svärfar att nu brinner nog pallen. Han öste in en hel massa snö, men tyvärr fick vi avbryta vårt lilla experiment för det slutade inte att brinna. Jajja, gubben var tvärt emot våra försök, han skulle då rakt inte grilla där, hm. Ja, han fick ju rätt iaf och då mådde han ju som en tupp. Jag fick iaf min kyckling grillad och sen råstekte vi potatis inne på gasolköket då det var svårt att vara ute i blåsten.

Gubben stekte även souvas (renkött) och potatis på g-köket och sen värmde jag lite sås till min mat. Smaken var LJUVLIG. Grillad kyckling, råstekt potatis, gorgonzolasås och lite körsbärstomater samt en bit med gott tunnbröd till. Gubben å sonen hans tyckte även att deras mat var god =) men jag äter ju inte souvas mm.

Idag söndag blåser det oxå, men idag när jag kom till stugan bestämde vi oss för att grilla korv nere i kitteln, och jag gjorde upp eld. Det gick jättebra. Gubbens son hade ju med sig sin rottisvalp (nu10 mån) han njöt av naturen och att få springa fritt, busa i snön, hämta pinnar å sluka en liten bit korv emellanåt.

Även idag kom svärfar & Sally, som fick äta lite korv med oss. Trots blåsten så var det bitvis ngt bättre att vara ute idag.
Inatt sov jag själv i huset och båda kissarna var väldigt närhetstörstande. Mango låg framför mig och chanti bakom mina ben kloss mot rumpan. Liiite svårt att sova då täcket då fastnar runt kroppen och två värmekällor ligger & kurrar och snusar. Jag vaknade av Chanti 05.00 men lyckades somna om. Vaknade av min egen inre klocka kl.06.00 suck, å kunde inte somna om. Vaknade av att jag behövde upp på toa, så kissarna fick mat. Sen la jag mig å försökte somna om, men icke. Syrran ringde, hon var på väg till jobbet 07.15 vi han prata lite grann innan hon var framme på jobbet sitt.

Lite bilder från dagen.



Stugan



Reiko i snön


Det har tinat massor dom senaste två veckorna. Reiko spanar...



Sally i tiggartagen. Snälla får jag korv?



Uppätet fika =) Blev goda grillade korvar.

Ljus, värme, Kram & Hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0