Många mil, Ikea eller till Mora?

Igår åkte jag med svärfar till Ikea/Haparanda. Vi tog släp med oss då svärfar skulle köpa ett furuskrivbord från blocket som fanns i Boden. steg upp 05.50 och gjorde mig klar, å svärfar hämtade upp mig 06.45. Så idag lät jag yogan vila, kände att jag skulle bara bli stressad eller måst ha stigut upp ytterligare en timme tidigare. Och efter en vecka tillbaka på jobbet med tidiga mornar lät jag mig själv få sova den timmen istället.

Körningen gick bra, svärfar tog första biten arjeplog-älvsbyn, där vi stannade och tog en kopp te/kaffe innan jag tog över ratten och vi körde mot Råneå där vi plockade upp min Mor som stod där och väntade. Jag körde sen vidare och vi stannad 1 mil innan Ikea och fikade en macka och Te/kaffe för att inte vara svulten (hungriga) som norskarna säger då vi äntrade ikea =)

Vi kom fram och startade först på skokanonen, tradition då vi åker dit (jag & Mor) Men dom hade väldigt utplockat och ganska tråkigt. Så inga skor till ngn av oss. Sen till Intersport där jag letade fjällrävenbyxor att ha på jobbet. Hittade dock ett par andra byxor som jag investerade i, men dock inte "rätt" typ av byxa som jag tänkt. Jag tror den byxan blir bra iaf.

Sen blev det då dags att gå in på Ikea. Jag skulle ju handla lådor och se om jag hittade en lösning till skåpen, så att jag kunde dra ut lådorna istället för att stoppa in på hyllor i skåpen. Så svärfar tyckte att jag kanske skulle se om dom hade bara insats till skåp, typ lösa trådbackar med fästarnordning. vilket jag gjorde och hittade både lådor och trådbackar vilket minimerade priset enormt. Det är ju alltid glädjande. Jag tittade även på bänkskivor, kakel till köket och fick lite idéer. Köpte även krukor till A-L på jobbet, som oxå ska få en pinnstol av mig. Hon ville nämligen få tag i en, å jag hade ju såna hos Mor, så hon tog med en nu.

Sen köpte jag en ny yogafilt, ett yogaskinn och en mugg till jobbet =) så jag kanske får behålla den själv. Det var allt för mig. Svärfar handlade desto mer smått & gott och Mor fyndade ngt tyg och lite annan smått. Det var även rätt utplockat på Ikea, och när jag frågade efter en ikea katalog, förstod jag ju varför. Byte av säsong och ny katalog utkommer om 2 veckor...öhhh, jaha... =) men spelar ingen roll, var ju nyfiken att se på lösningar, å jag fick ju ändå en del tips.

Klockan var 17.00 då vi var klara, vi åt inne på Ikea vid 15.00 och det var helt ok, men rätt dyrt. 100kr för mat med en smörgås till. Men gott var det efter att ha gått halva ikea =)

Jag körde då vi begav oss mot Råneå igen. Väl där stannade vi lite, köpte oss en glass och dricka och jag bjöd svärfar på kaffe så han inte skulle få abstinens på vägen. Vi lastade av Mor & hennes pryttlar, kramades & vinkade Hejdå . Fortsatte mot Boden och svärfars skrivbord. Väl i Boden hittade vi direkt, skönt, vi lastade på och sen var det hemåt som gällde. När vi närmade oss arvidsjaur (3 mil ifrån) började det att regna och då vi hade släp ville inte svärfars bils farthållare fungera. Jag använder gärna farthållaren då jag kör längre sträckor då jag får ont i fotleden och tårna domnar då jag sitter å håller forten på gasen längre stunder. Så när vi kom fram till arvidsjaur stannade vi och åt en ham/kycklingburgare och bytte sen så svärfar fick köra sista delen Arvidsjaur-Arjeplog. Jag hade ju kört mesta delen iaf.

Vi var hemma som jag beräknat runt 22.30 och då skulle vi lasta av svärfars grejjer och så skulle jag ta bilen hem. Gubben väntade på oss där med Sally (hunden) som blev överlycklig då vi kom tillbaka. Han hjälpte till med avlastningen och hade även pyntat lite hemma hos svärfar medans han väntade på oss. Sen åkte jag & gubben hem och lät mina grejjer vara kvar i bilen då kl hunnit rinna iväg till 23.30 då var jag rätt slut, i både kropp & knopp. La mig ganska snabbt och har sovit som en nedhuggen stock inatt =) har inte hört Chanti (som alltid busar nattetid) en enda gång förrän kl 07.00 imorse. Men då kliade jag henne bara, och hon la sig att sova med mig i sängen, tättintill. Mango kom oxå, la sig på andra sidan tättintill så jag vart omringad av våra små pälsdjur. Vi sov alla fram till 08.30 och jag steg upp och gav de små mat och Mango ville ut.

Idag ska vi ta lådorna och insatserna som jag köpt och prova få ihop dessa i huset. Ska messa A-L och leverera pinnstol och krukor till henne. Dagen är grå utanför men inuti känns det bara bra idag.

Milmässigt körde vi drygt ca 70 mil igår, kanske en tripp till Mora =) inte undra på att man blev stel i kroppen av allt sittande i bil.

Ps; i morgondimmans sömniga tankegångar igår, glömde jag kameran hemma som skulle föreviga denna dag och de tips jag tyckte var bra och som gubben skulle få se genom bilder, blev ingenting av med det. ds

Ljus, värme, Kram & Tjingeling



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0