Rakt in i Dec

Japp, nu är det julmånaden december, vilket kan ge både ångest och en del lycka. För mig i år, blir det kanske varken eller, men en stor julklapp hade varit att få huset klart... Men, men, men... imorgon ska gubben och svärfar faktiskt lägga vårt GOLV, japp (nickar då jag skriver) härligt, härligt.
Själv så ska jag måla om spaljen, som jag redan målat 4 ggr, men den blev inte alls bra. Så svärfar hjälpte mig att dela på hela spaljen, så bräderna blev lösa. Blir bättre att slipa ner allt å börja om från början.

Men så är det, vill man ha det bra så blir det att jobba extra på saker å ting. Jag vill nämligen ha en flytvedsgrå färg på spaljen, men när det rinner och inte blir jämnt, så är det bara att börja om från början. 2 pelare är oxå målade och dom blev jättebra. Så jag vet att färgen kommer att funka.

Jag kan bara villigt erkänna att jag längtar till det nya huset är och blir klart...snart.

I veckan har datorn tjorvat, därav mitt uppehåll. Samt att tröttheten har varit påtaglig. Sovit dåligt på nätterna. Natten till idag tror jag att jag fick en ½ sides bihålssinnflammation =) ja,ja vet att det inte fungerar så. Men vaknade 02.30 med en jäkla huvudvärk på höger sida, spände i bihålan och värkte i tandköttet på höger sida samt värkte på hö sida nacken... hm...underligt och mkt obehagligt. Var upp å tog tabletter och har faktiskt trots en molande huvudvärk jobbat hela dagen. Men oj vad jag tycker "våra" barn har varit ljudliga... säkert inte mer än vanligt, men då man e lite ljudkänslig låter allt så högt.

Det som känns jobbigt är att jag igen blivit förkyld...otroligt. Jag som varit frisk hur länge som helst, men att jobba med barn och alla virus som är där, påverkar ju oss alla. Barn som vuxna, men jag kännar mig trött på sjukdommar. Vet att jag varit välsignad från detta med förkylningar länge, men det är bara att bita ihop och hoppas det snart blir bra igen.

Jag längtar, längtar även till huset pga av mitt nya yogarum, att få ha ett aldeles eget yogarum =) ingen vet hur underbart det känns, eller det kanske man gör...men jag längtar så otroligt mkt till detta =) Få inreda och sen kunna öppna upp dörren för eventuella yogabesökare, och då hoppas att det kommer några modiga själar =)

I dag satt jag å gubben vid matbordet (blev fisk idag, gott) och pratade om detta med ungdommar. Idag går ungdommarna med benen lite brett isär, beroendet på storleken på hänget. På min tid var byxorna så tajta att man tog på sig dom fuktiga efter tvätt och låg på sängen och pressade sig i sina byxor. Detta gällde killar som tjejjer =) Och många av "oss" kan inte andas rätt idag. För vad händer när man vänder på sin andning? Jo du använder inte hela dina lungor när man pressar in sig i supertajta brallor. Du kan helt enkelt inte använda din andning fullt ut, vilket dagens ungdommar förhoppningsvis gör då de inte haft dåtidens bekymmer.Dagens unga kanske istället får ryggproblem då man inte kan gå ordentligt pga byxorna inte sitter uppe =) Vad vet jag?!

Som utbildad hälsovägledare tänkte jag här skriva lite om just ryggen, som många har problem med.

Ryggsmärta
Att förebygg ny ryggsmärta är faktiskt för många inte alls någon omöjlighet. Tvärtom finns vanligen mycket goda möjligheter. När man precis har haft ont ska man ta chansen medan motivationen är på topp.

Motionera
Särskilt viktigt är att motionera regelbundet. Ingenting har så stor verkan när det kommer till att förebygga ryggsmärta. I väldigt många fall räcker detta för att man ska drabbas mycket mer sällan och få tydligt mindre besvär man ändå får ryggvärk.

Ta åtminstone en promenad tre dagar i veckan. Annan bra motion är simning, stavgång och cykling. Besök ett gym och få instruktioner för hur du kan träna upp musklerna i rygg, ben och mage. Många ggr ger svaga magmuskler dig problem med ryggen. Pilates, yoga och styrketräning är bra att hjälpa dig då du har problem eller vill ha en stark rygg.

Lyft på rätt sätt
Just tunga lyft är en av de vanligaste orsakerna som utlöser ryggsmärta. Genom att lyfta rätt förebygger man problem. Ett vanligt fel många gör och som kan orsaka ryggsmärta är att vrida och lyfta samtidigt. Detta kan orsaka stor skada på ryggen.

För att lyfta rätt gör man så här:

Stå nära det du ska lyfta.

Böj knän.

Ta ett ordentligt grepp om föremålet.

Lyft rakt upp utan att vrida i en jämn rörelse.

Håll det du lyfter nära kroppen.

Flytta dig till platsen där föremålet ska ställas.

Böj knän när du ställer ner föremålet.

Rätt hållning är viktigt
Har man problem med ryggen är det viktigt att titta på sin hållning. Dålig hållning ökar risken för att drabbas av ryggsmärta. Dåligt är hopkurade axlar, låsta knän och huvudet nedsänkt. Det belastar ryggraden.

En god hållning undviker onödig belastning:

Ha fötterna lite isär.

Ha knän raka.

Höll hakan något indragen.

Axlarna ska vara bakåt.

Kontrollera din hållning under dagen och rätta till den.



SBU har utrett vad som fungerar mot ryggsmärta. Viktigast är att röra på sig. Här hittar du deras sammanställning: Akut rygg- och nacksmärta. Artikeln är skriven populärvetenskapligt och det man tar upp är riktigt bra. Länk; http://www.sbu.se/sv/Press/Arkiv/Pressmeddelanden/Samordnad-behandling-bast-vid-langvarig-smarta/

Ryggsmärtor har även dåtidens ungdommar, dvs de som föddes på 60-70 talet. Dom har ryggproblem, kanske pga snäva byxor =) ? då de inte kunde böja sin ben, av rädslan för att spräcka sina tajta jeans =)

Nog om mina tokiga funderingar ang detta ämne. Kanske fick du ngt tips om du nu råkar ha en problemkropp med ryggvärk. Hoppas du hittar ditt sätt att läka och få tillbaka livet.

Nu lite TV å sen ska jag å mina trötta ögon och slitna kropp leta upp sänghalmen.

Ljus, värme, kram & Tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0