orolig

Min Mor har åkt in på sjukhuset, ska göra en skallröntgen då hon haft en jobbig huvudvärk till och från i tre dagar. Jättejobbigt att vara i Arjeplog och vänta på ett livstecken av Carina som är med henne dit. När jag pratade med henne i förrgår blev jag orolig då hon beskrev en svår huvudvärk under 30 min innan den gick över, hon trodde själv att det kunde vara en liten hjärnblödning s.k 10:a dvs TIA, transitorisk ischemisk attack, innebär att en del av hjärnan drabbas av övergående syrebrist. Orsaken är en övergående blodpropp i hjärnan.TIA innebär att de strokeliknande symtomen försvunnit inom ett dygn. I de flesta fall är attacken mycket kortare. TIA kan vara en förvarning om stroke som i vissa fall kan inträffa inom de närmaste timmarna. Typiskt för TIA är att symtomen är kortvariga. De kan pågå från ett par minuter till flera timmar. Symtomen kan till exempel vara:

plötslig domning eller svaghet i ansikte, armar och ben, oftast bara i den ena kroppshalvan

plötslig förvirring eller svårigheter att tala och förstå

plötslig synstörning på det ena eller båda ögonen

plötsliga svårigheter att gå, plötslig yrsel, svindel, dubbelseende eller försämrad balans och koordination.

Jag vet inte i nuläget om hon hade några av dessa symtomer? Bara att vänta och höra vad som sägs.

Natti natti nattugglor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0