See for yourself

Morrn! Idag är jag trött, för jag har sovit väldigt dåligt inatt och vaknat flera ggr, samt att det var mkt svårt att somna igår kväll. Tiden tickade iväg mot två snåret och sen känns det mest som en slummer istället för en god natts sömn. Chanti är min eviga väckarklocka, så hon började ljuda vid åtta, men försökte klia henne och få henne att sova en stund till. Runt nio la jag ner försöken, för hon gav sig inte. Steg upp å gav dom mat, Mango gick ut en stund. Idag snöar det och är -9 grader, så ingen kyla att klaga på.

Lite yoga info så här innan jag startar upp mitt pass imorgon:Kundalini Yoga – kallas även Medvetenhetens Yoga. Vad är yoga? Fysisk träning, avslappning, mental träning, eller något mycket mer?

Yoga är till sitt ursprung en andlig skolning. En skolning som ger oss verktyg att söka på djupet inom oss själva för att nå det som är vårt ursprungliga jag, vårt autentiska jag, det inom oss som ligger bortom vanor och mönster, vårt obegränsade jag. Ordet Yoga betyder länka samman, förena. Vad vi förenar är kropp, själ och ande och vi skapar därigenom en förnyad och fördjupad relation till oss själv, baserad på verklig själkännedom, respekt och acceptans. När vi utövar Kundaliniyoga når vi ett tillstånd av Shunia - inre stillhet där allt får finnas, ses och mötas. I och med att vår relation till oss själva fördjupas och balanseras faller även våra yttre relationer på plats. Kundaliniyoga öppnar dörrarna till att komma Hem. 

Kundaliniyoga är en mycket kraftfull form av yoga som kom till väst i slutet av 1960-talet. Samtidigt kan alla (tränad som otränad) använda denna yoga form för att stärka sin hälsa, livskraft och självkännedom. Kundaliniyoga är en kombination av olika ställningar, fysiska övningar, medveten andning, koncentrationstekniker och mantra.
Den är fysisk men det fysiska är bara en del av yogan. Om en smidig och vältränad kropp vore allt yogan handlade om skulle gymnaster och clowner vara de största yogisarna. KROPPSMEDVETENHET En av våra stora utmaningar i dag är att ”komma ner” i vår kropp som den är, med eller utan fel och brister. I kundaliniyoga strävar man efter att hela tiden behålla sin uppmärksamhet i kroppen. Koncentrationen är en del av kundaliniyogan. Strävan efter total närvaro går som en röd tråd genom yogan. Då man utövar kundaliniyoga har man slutna ögon hela tiden. Uppmärksamheten är riktad inåt på kropp och sinne. Detta ökar förmågan att lyssna på kroppens signaler och förmågan att vara närvarande i nuet.
Imorgon startar jag upp ett yogapass för Rotchakrat, vår nedre del av kroppen där grundfamilj och tryggheten sitter.

”Do not blindly believe what others say, not even the Buddha. See for yourself what brings contentment, clarity and peace. That is the path for you to follow.”
Jack Kornfiled.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0