1092 m.ö.h fjället

Fjällen är fantastiska! Att vandra längst den svenska fjällkedjan är oftast en oförglömlig upplevelse, och för andra gången efter att jag flyttat till Arjeplog har jag varit på denna paketresa.
Idag var det en dag med bra väder & vi packade en lättare fikaryggsäck och klev in i helikoptern i Adolfström. Därifrån lyfts vi (Jag, svärfar och två vänner till honom som är på besök) utan ansträngning upp på det 1092 m.ö.h höga fjället Tjäcksa. Jag satt fram idag och under helikopterfärden hann vi beundra utsikten över byn och dalgången. Jättehärligt.

Väl uppe öppnar sig fjällvärldens storslagna vyer. Sikten var klar och vi såg miltas.
I ett rätt så soft tempo vandrade vi sedan ned mot Laisälvens blåa slingrande band i dalgången.
Under vandringen passerade vi alla vegitationstyper och växter från det karga kalfjället till den frodiga älvstranden. Via kungsledens längsta hängbro korsade vi sedan Laisälven innan vi kom fram till Bäverholmen. Vandringssträckan är ca 6 km och avverkades på ca 3 timmar så vi hann se naturen och njuta av promenaden.

Vi hade även Sally och deras hund (tax) med oss, och det gick jättebra. På Bäverholmen åt vi mat, fisk åt jag och mariana och gubbarna åt kött. Mätta och belåtna åkte vi sen med båt.
Eftersom Bäverholm är väglöst ställer Arnold (79) sin taxibåt till förfogande för transporten tillbaks till Adolfström, och han kan vägen =) Båtresan går genom det bördiga deltaland som Laisälven bildat vid sitt utlopp i sjön Yraft. Kilometerlånga sandstränder åker vi förbi (såg även en ren med stor krona ligga och sola på strandkanten) och gröna slåtterängar kantar älvfåran. Verkligen en härlig färd. Väl framme i Adolfström gick jag ytterligare två kilomerer och hämtade bilen som vi lämnat då vi hoppade in i helikoptern.

Vi var hemma runt 17.30 idag. Tog mig en dusch och nu väntar jag på besök av min Yogavän Berit från Norge, och hennes dotter =)
Berit kom runt 22.15 och jag åkte med moppen för att möta dom, jag guidade dom hemmåt och vi tog en kvällsfika och pratade fram till 00.30. Berit gjorde sin yoga och meditation innan hon la sig...när hon var klar med denna, då sov jag redan (ovaggad) efter en fjälltur å besök =)

Torsdag steg jag (08.00) upp och yogade, hade träningsvärk i vaderna efter 6 km nedför fjällen, aj..å stelt var det. Berit steg upp vid 09.00 sen åt vi frukost då hennes dotter vaknat. Blev havregrynsgröt, nötter, russin & mjölk, gackos (bröd) te, ägg mm sen åkte vi en sväng å tittade på stugan innan dom begav sig till stenudden.

Sen var det bara hem, skala potatis, tina en kycklingfilé åt mig och bege sig till stugan. kl.14.00 skulle vi få matgäster (svärfar med vänner). Gubben stekte souvas, potatis, grädde på murikkan över elden. Själv grillade jag kyckling och åt råstekt potatis och svampsås, till detta åt vi tunnbröd och även vinbärsgéle, Jättegott! Dom ville gärna komma tillbaka på besök, samt att vi vart inbjudna till dom i Dalarna, trots att det var svärfars nyvunna vänner =) Efteråt diskade jag innan gubben ställde sig vid bryggan och drog upp en gädda på 5-6 kilo. Ingen av oss äter ju gädda, men vi erbjöd den till våra Norska grannar som blev glada.

Idag fredag ska jag åka till Luleå, blir i e.m. Jag måste ju och titta på min systersons lilla nyfödda bebis. Dom hade visst kommit på att den lilla skulle heta "Kid" ?? ja,ja, som dom hittar på idag. Alla dessa ovanliga namn, det blir snart ovanligt att ha ett vanligt namn på sina barn... inte lätt när alla ska överträffa alla i udda namn på sina barn. Alla barn är ju ändå speciella, bara genom det under att dom blivit födda, tycker jag =) Dopdatum var visst satt till den 17:e sept. Min Mor har redan börjat fundera vad hon skulle ta på sig till dopet?! Hon ska ju bara flytta först den 9-11 sept.
Jag ska iaf våldgästa min syster A-S, vi skulle äta tillsammans då jag kommer i e.m (17-18 tiden) Kanske kan hennes son med barn komma på besök, så man hinner hälsa på dom små liven =) Ska kolla med syster.

Här kommer lite bilder från onsdagens äventyr.



Framme i Adolfström, vi gör oss redo & byter skor inför vandringen



Helikoptern anlände och vi ska snart upp i luften



Utsikt från insidan av helikoptern, svårt att se avståndet när man är uppe i luften



Vi är framme upp på Tjäckas, det blåser rätt friskt där



Fikarast på fjällen, myyyysigt



Väl nere vid Laisaälven, som forsar fram under hängbron. Som har under vårfloden några ggr spolats iväg. Det är lite läskigt att gå på denna gungande bro.



Vackra Laisaälven



På väg hemåt, efter mat å båtfärd stannade vi kort vid fjällbyn Gautosjö som är omgiven av sköna fjäll och Laisälvens forsar. Platsen är belägen 70 km väster om Arjeplog och söder om Pieljekaise nationalpark. 
Där åt vi varsin glass som Janne bjöd på.




Nu blir det inget bloggat förrän jag återkommer hem på söndag.

Ljus, värme, Kram & Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0