åter 21.35 söndag

Hemkommen efter en kort sväng i Luleå, där jag hämtade sonen som nu är uppe på besök. Det vart en känslofyllt möte där jag inte kunde hålla glädjetårarna borta. Å så jag har längtat efter min älskade son. Han blev sjukskriven, då han har problem i sina lungor. Han får medicin för lunninflammation. Fakta; Lunginflammation innebär att lungan har blivit inflammerad, vanligen på grund av en infektion. Orsaken kan vara bakterier eller virus. Sjukdomen kan också orsakas av andra mikroorganismer eller inandning av kemiska ämnen. Men han har varit på provtagning och sonen har även symtom av sjukdommen KOL


KOL kan föra med sig att man *får svårare att andas när man anstränger sig *allt oftare behöver hosta upp slem *ofta får infektioner i luftvägarna *hör rosslande och pipande ljud när man andas *får andnöd även vid lätt ansträngning *magrar och får svullna fötter. KOL är en förkortning av kroniskt obstruktiv lungsjukdom, vilket innebär att man har en bestående svårighet att andas som vanligt. Därför är andnöd det vanligaste tecknet på KOL, framför allt när man anstränger kroppen. Slemhosta och väsande eller pipande andning är också vanligt. KOL leder även till ökad känslighet för luftvägsinfektioner. Rökning är den vanligaste orsaken till sjukdomen.

Att få svår KOL när man inte varit rökare eller rökt endast kort tid är ovanligt och beror då oftast på att man har en brist på ett skyddande ämne, alfa-1-antitrypsin. Det är en ärftlig sjukdom som ökar risken att få KOL.


Så en orolig Mor, som jag ville gärna ha hem honom nu när han blivit sjuk. Så jag köpte honom en flygbiljett (t&R) Göteborg-Luleå. Jag får ha honom hos mig en vecka, men han ville gärna till Luleå (nu här i Arjeplog) och där träffa sina kompisar. Så lördag åker han till Luleå igen. Har vi riktigt tur, kanske systerdotter Linda vill komma och hälsa på i Arjeplog torsdag-Lördag. Får se vad hon orkar. Men Arjeplog är ju en riktig retreat håla, där man kan vila upp sig och njuta underbar natur och tystnad. Å få äta min hemlagade mat, som faktiskt oftast är av god kvalitet & smak =)

Luleå. Kom till Luleå fredag kväll, och blev bjuden på mat av min syster A-S, systerson Johnny med familj var där, roligt. Har inte träffat dom på länge. Jag hade med mig lite presenter till barnen som blev glada. Sen lurade systerdotter och syster ut mig på en kvällssväng ut på stan, då vädret var så härligt varmt. Vi tog helt sonika en cyckeltur in, efter ett kort besök på båten BBB och två cider senare cycklade vi hemåt, stannade dock på max där jag åt 4 chili cheese och en liten dricka, syster och systerdotter åt lite annat. Sen cycklade vi nöjda och belåtna hem igen. Jag skulle ju upp tidigt och möta sonen på flygplatsen.

Luleå lördag; Började messa med sonen redan 06.00 för att kolla att han kommit sig iväg, å inte missade flygtiden kl.07.30 men han var på väg. Han hade dock somnat en stund före han skulle iväg, efter att ha vakat för att INTE försova sig, så försov han sig. Han fick springa 1,5 km för att hinna med bussen...sjukskriven för lungorna , var inte HELT lyckat dock. Han hann iaf. Jag steg upp runt 07.30 och åt en macka, te hos syster innan jag åkte å hämtade sonen 08.45

När jag hämtat honom var han hungrig, han hade ju inte ätit ngt och varit upp å vaken i stort hela natten, sprungit och flygit. Så då blev det dagoberts, där han åte en macka & delade en ½ muffins med mig.
Vi åkte sen till syster E där hennes son och svärdotter kom och visade nytillskottet (Kid). Han var så fiiin & Go, synd att hon inte har möjlighet att amma honom, och får det naturliga imunförsvaret som små barn så väl behöver. Ska var dop den 17:e september, men jag fick då ingen inbjudan nu. Kanske kommer med posten då? Han fick iaf en mjukishäst av mig i present.

Sen iväg ut på stan å leta lite kläder. Hittade en jeanskjorta åt min gubbe, som jag köpte. Sen hittade vi jeans åt sonen och jag hittade lite smått åt mig. Sen drällde det in en massa kompisar till sonen, så en hel hög följde med den fortsatta schoppingen, pust. Hittade en skjorta till, tänkte den till gubben oxå, men den blev sonen så glad i så han köpte den istället. Då var vi klara, för några skor lyckades vi inte finna.

Vi körde till storheden där jag skulle köpa magneter till Mangos halsband, som han ska ha för att komma ut i kattluckan. Köpte även en madrass till solsängen vi beställt från Jysk. Vi åt på coop resturangen, två barntallrik med korv å strips. Robert fick båda korvarna då han var tvungen att få mat i magen till sin medicin och jag åt lite strips. Sen körde vi till Mor i Gunnarsbyn.

Där vart vi bjudna på färskpotatis och doppikopp, samt en kycklingklubba vi delade på. lite jordgubbar & glass till efterätt. Sonen satte sig framför tv:n å somnade en timme =) helt slut, stackarn. Jag & Mor spekade lite Yatzy, vann varsin gång. Sen fick jag liv i sonen å vi la oss runt 22.30

Söndagen; Hjälpte Mor att flytta ett stort skåp ner från övervåningen till köket, och flyttade om i vardagsrummet för att hon ska kunna tapetsera efter vattenläckan. Kanske inte nödvändigt, men blir ju frächare då det kommer ngn och tittar på huset som ska säljas. Men hon har städat hela övre våningen, så flytten kommer ju gå extremt snabbt =) och hon tar väl mer eller mindre ihjäl sig på kuppen. För att inte andra ska behöva göra så mkt under flytten!!?? Vi åkte från Mor efter att ha ätit lax till middag och tog en sista yatzy och klockan hann bli 17.45

Vi hann bara utanför gunnarsbyn så började regnet fullständigt ösa ner, vindrutetorkarna hann inte med, så det blev att ligga å köra på max 60 km/tim. Vi stannade till i Boden, där vi handlade innan vi körde vidare. Var inte hemma i Arjeplog förrän 21.35 pust. Vi lastade in och gubben hade kokat lite te vatten åt mig =) vi såg lite Fullfrys med Stefan & Krister, som sonen älskar innan vi la oss 23.30 Gäsp.

Måndag morgon; Sov länge idag, vaknade 08.10 och steg upp och gav kissarna mat, men var så seg att jag la mig igen, somnade om och sov till 09.40 innan jag steg upp. Plockade iordning lite, lite snabb yoga och sen kom svärfar en sväng. Satt en stund å då vaknade gubben runt 11. Sonen vaknade runt 12.00 och nu ska vi väl hitta på ngt.
Vädret är ok, men blåser kraftigt idag och solen vill inte riktigt lysa klart.




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0