Mjuk Äppelkaka

Idag var jag jättesugen att baka, gubben med son som fyller 25 kommer hit idag. Tänkte att jag måste ju ha en god efterätt. Så då hittade jag denna mjuka äppelkaka, som jag ännu inte smakat bara bakat i nuläget. Hittade receptet då jag googlade på bloggen; http://kakomaten.blogg.se/. Tror den blir gooood. Jag tänkte från början bara baka en sockerkaka och ha grädde till, men upptäckte att jag bara hade vaniljvisp i kylen, så då blev det denna kaka istället. Får väl meddela senare hur den smakade.

Mjuk Äppelkaka*
Ugn: 175º

Det här behöver du:

200 g smör
2 dl strösocker
4 ägg
 "Finrivet skal av ½ citron"
(jag hade ingen citron så jag hackade i mörk blockchoklad ca 2 rader choklad )
1½ tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 msk kardemumma

Fyllning:
4 syrliga äpplen
2 msk socker
1 msk kanel

Servering:
Florsocker
Vaniljvisp eller lättvispad grädde

Gör så här:

Sätt ugnen på 175º

Smörj och ev mjöla en rund form med avtagbara kanter.

Rör smör och socker vitt och pösigt.
Tillsätt äggen ett i taget och rör smeten slät.
Tillsätt citronskalet.(Chokladen)
Blanda samman mjöl, bakpulver och kardemumma och sikta ner.
Rör varsamt smeten slät och bred ut hälften i formen.
Skär äpplena i klyftor eller tärningar. Fördela jämt över smeten.
Strö över socker och kanel.
Täck över  med resten av smeten.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca. 50 min.

Sikta över den kalla kakan lite florsocker vid servering.

Servera med vaniljvisp eller lättvispad grädde.

 


20. Det här åt jag idag; Fortsättning på min lånade lista. Havregrynsgröt till frukost, med bär, linfrö och branflakes. Lunch; rester från igår, ½ kycklingfilé, sallad, gorgonzolasås (väldigt lite kvar, kanske 2 msk) stekt potatis. Till middag är det beställt korvstroganoff idag, så det blir det även fölr mig men gjord av kycklingkorv. samt laktosfri grädde, mjölk i.

Helgen har varit skön, lugnt och fridfullt och jag har återhämtat mig efter veckans migrän. Idag måste jag även försöka lirka med Chanti så jag får ta lite knutar av hennes päls. Hon hatar pälsvård.

I övrigt har jag under dagen tvättat 2 marskiner tvätt och hängt in ren tvätt, satt igån en disk i Diskmarskinen och plockat ur den. Sen har jag duschat och plockat undan lite grann. Nu ska jag till affären och inhandla ett stycke korv till gästerna, så det inte blir för lite mat.

Ljus, värme, Kram & Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0