maskros och glädje

Sovit ensam, gubben kvar i skellefteå. Känns alltid så tomt å ensamt utan gubben vid min sida. Katterna däremot låg tätt, tätt intill mig så det var svårt att vända sig i sängen. Det var iof varm å gott och jag var lite frusen. Somnade sent, var inte helt lätt att somna. Vaknade av Chanti 05.20 och då var det ingen idé att försöka somna om, då jag skulle upp 05.30. Började jobba 06.15 idag juh.

Det känns kallt i luften, och det är lite svårt att veta vad jag ska ta på mig. Vi är ju ute en hel del på förskolan och det är inte kul att frysa. känner mig frusen, in i märgen. Vet inte varför, om det är ngt i kroppen eller bara för att vädret slutat vara varmt? Det ger sig väl...

Idag har jag bokat lägenhet åt mor, en 3:a på Hertsön. Hon vill helst ha på bottenvåning och det är alltid svårt att få. Men vi får se vad som sker.

Pratat med chefen idag, hon vill gärna ha kvar mig =) trevligt. Själv är jag osäker. Mkt beror på hälsan och hur detta går på jobbet, sen kanske jag ska gå ner till 75% istället för heltid? Mkt att fundera på...

Idag har vi varit på cirkus med barnen, vilket dom blev inspirerade av. Det är alltid trevligt med utflykter. Vi äter på skolan med lågstadie barnen denna vecka, nästa år ska dom ju börja 6:års verksamhet och klara matmiljön själva. Men Uch så högljudt det är. Jag blir helt trött i skallen då vi är där och äter.

På tal om mat, här är ett av mina favoritrecept.

Receptet/Flygande Jakob 4 port

3 dl grädde (i mitt fall, laktosfri)
1 dl chilisås
1 hönsbuljong (blandas i grädden)
1 krm cayennepeppar
1 dl jordnötter/ saltade cachewnötter
1 st grillad kyckling (om skinnet avlägsnas, tänk på att krydda med kycklingkrydda)
2 st banan
1 nypa flingsalt
ev. 1 paket bacon (valfritt)

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225°.
2. Ta bort skinn och ben från kycklingen.
3. Skär kycklingköttet i mindre bitar. Skala och dela (ev. mosa) bananerna på längden.
4. Lägg kycklingköttet i en ugnssäker form
5. Vispa grädden. Rör ihop grädde och chilisås. Lägg i bananerna, (blanda) ovanpå, Smula i buljongen och bred det över. Smula över flingsaltet.
6. Stek bacon, lägg den ovanpå
7. Grädda i nedre delen av ugnen i 20 min. Tag ut kycklingen och strö över jordnötterna.
8. servera med sallad och råris

Dagens tänkvärda; Delad glädje är dubbel glädje.


En dikt Från Självförtroende i förändring av Gullmay & Pekka Idman

En del plantor har växt i asfalten

På skuggsidan

Men har från någon någonstans

fått en otrolig styrka

De kallas maskrosbarn...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0