Hårda vindar mot min kind

Idag har stormen Berit dragit in över Arjeplog... Å det blåser rejält, ingen liten vind utan storm.
Det finns också risk för stormbyar på över 25 meter per sekund. Men vinden väntas avta senare under eftermiddagen.  Vilket vi får hoppas på. Vindarna orsakas av ett djupt lågtryck. Stormen i kombination med snöoväder gör väg förhållandena extra besvärliga, sikten blir i det närmaste obefintlig.

"- Jag skulle inte bege mig ut i fjälltrakterna i det vädret, säger Lovisa Andersson, meteorolog vid SMHI."

Annat nytt från Arjeplog som fick mina ögonbryn att åka i höjden var när jag läste i en av de lokala tidningarnas reportage. Det handlade om, hör å häpna om den "livliga" trafiken på en av vägarna i samhället, som förutom att vägen är liten innehåller ett flertal väggupp, fartgupp och det finns ingen chans att köra fort på den vägen. Men har man bara bott & levt i Arjeplog kanske man uppfattar den ringa trafik som är efter vägen som störande... ?
Du kan inte ens köra fort med varken moped el cyckel för alla gupp. Jag undviker den vägen om jag ska in till samhället, just pga dessa massa gupp. Visst, om jag cyklar eller går, tar jag den just för att den är mer eller mindre trafikfri, enligt min åsikt då.

Visst, husen står ju nästan ute vid vägen, å köper man ett hus som är placerat så, borde man nog reflektera över att det kan ju köra en å annan bil förbi ens hus utefter just vägen, som faktiskt finns där. Men jag antar att dom helst vill ha vägen som en cykel eller gångbana... Å då är ju ett bra sätt, att klaga på trafiken. Jag hoppas faktiskt att inte kommunen lyssnar på detta svammel, som jag anser att det är. Här får man ta sitt eget ansvar, har du köpt eller bosatt dig vid en väg, då måste man förstå att på vägen kör det bilar.
Själv har jag erfarenhet av ett betydligare rikare bilkörning runt bostäder. Jag har ju enbart bott i Arjeplog tre år, och tycker nog att här är det lungnaste stället jag vistas på, någonsin.

Något annat som oxå fått ögonbrynen att åka upp är deras fundering om en rondell. Å då skrattade jag. Rondell i Arjeplog, men får man vara lustig eller är det ett skämt? Det bor ca tretusen personer i Arjeplog å dess närhet, och under vintrarna kommer det testkörare hit, men behov av en rondell i detta minisamhälle är ju oxå absurt. Ja, varför inte kasta pengarna i sjön, om kommunen med bland den högsta kommunskatten har så gott om stålar.

Men en ungdomsgård, det finns inte med i någon budget? Knepig politik det är här. Inget satsas på ungdomar kvällstid, då får ngn som har barn å brinner för att dom ska få något ställe att vistas på, värma sig och ha ett socialt liv hänga på ngn ideell förening? Jahapp... Gamla UG står tomt och förfaller, men det kanske finns rum på gamla nomadskolan där ABF med flera verkar... men, det är ju bara mina tankar. Tycker synd om ungdommarna, även om jag själv ingen ungdom har hemma längre.

Chanti har fått sticka ut nosen i de hårda vindarna. Hon gillade inte blåsten, men allt som flög ovanpå snön var spännande att sitta å vakta. Men, snön var blöt å kall, så hon höll sig tätt inne på altanen där snön inte ännu fått fäste. Tittade med sina stora vackra blå ögon på livet runt ikring henne. Hon var så enveten i morse runt 06.00 tiden, ville ha mat. Men till slut gav hon sig då matte var för trött för att stiga upp den tiden på lördagen. Det var ju jobbigt att gå tillbaka till jobbet. trötter ju.



Har nu även bokat flygresan till sthlm tur å retur under April då vi ska till Tunisien =) Men nu ska jag även hitta billigt hotellrum för en natt, då vi landar sent på Arlanda.

Nu till huset och måla det sista tror jag.

Ljus, värme, kram & Tjingeling... Imorrn första advent, hmmm. Ha det bäst ni som pyntar, här blir det nada pynt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0