Vad förväntar du dig...

Förväntningar är något vi alla bär med oss och inget man kan göra sig av med. Men att tro att min partner kan avläsa mina förväntningar och alltid leva upp till dom är att bädda för problem i relationen.
Förväntningar mår bäst av att uttalas och vädras. Ofta. Men förvänta dig inte att förväntningarna skall bli uppfyllda bara för att du uttalar dom.
Grundregeln är att varje gång du blir besviken har en av dina förväntningar inte uppfyllts. Och det är du själv som kan lära något.

När du lär dig något utvecklas du. Ett underhållande förhållande vill man vara kvar i. En del av underhållningen består i att man inte vet vad som sker för att det ständigt utvecklas. På så vis blir förhållandet uthålligt.

 

De tre viktigaste hindren för ett bra förhållande.

1. Lyckofixering
2. Likhetssträvan
3. Förväntningar


Det första man måste tala om när man pratar om bra förhållande är vad man menar med det: Ett bra förhållande är utvecklande, underhållande och uthålligt.

Jag brukar fundera över vad detta med outtalade förväntningar leder oss? Ibland önskar jag ju att saker å ting var som jag hoppats, önskade mig.

Tex; Vi kan önska att vår partner är allt möjligt; Att denna var psykolog/ kurator, snickare/målare, tekniker inom olika ting, att denna var en romantiker som visste vad du ville ha/önskade dig, filmförväntningar där lyckan ler och livet går på små rosa moln mm mm

 

Det som är med förväntningar är att vi oftast bara förväntar och vi berättar inte vad dessa är. Ofta är det nog så med förväntningar att vi bär dessa inom oss, och är inte riktigt medvetna om dom men likväl blir vi besvikna då de inte uppfylls…

 

Just i relationer blir det lätt missförstånd när vi kommer till förväntningar. Varför?

Varför har vi dessa förväntningar på andra människor. Varför använder vi inte vår förmåga att prata med varandra och lägga dom fåniga förväntningarna i malpåsen.

Förväntningarna förstör så mkt, vi tror, hoppas och inbillar oss att en annan person ska förstå, lista ut och sen leverera våra dolda förväntningar. Så mitt råd är prata om dina förväntningar, öppna upp och visa vem du själv är, vad du vill och vad du önskar på så sätt slipper någon annan få ”skulden” till att dina dolda förväntningar inte infriades.

Jag har upptäckt att förväntningarna på hur min partner skulle vara, sätter krokben för själva relationens vara eller inte vara. Om den blir lyckad eller inte. Men jag kan bara erkänna att många förväntningar bär vi med oss, och jag är då inte alltid medvetna om att jag har dom. Så att säga att det är lätt att slänga dessa förväntningar i soptunnan, så ljuger jag. Bara att erkänna att jag behöver vara i mitt medvetna jag och hoppas att jag utifrån det kan överbygga konstiga, omedvetna förväntningar på livet.

Dvs; Sluta inte drömma, men sluta dömma.

Det jag hoppas och tror utan att bli negativ är väl att i en relation ska finnas en kopp av kärlek, förståelse, respekt, ärlighet, glädje, hjälpsamhet, värme, intimitet, skratt, delaktighet och en dos äventyr. Det är vad jag förväntar mig utav min relation, som jag vet av iaf. Dom dolda är ju omedvetna, så dessa snubblar jag väl över eftersom.


Ljus, värme, kram & Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0