lusten som försvann

Jag hittade en text, som jag lånat. Håll tillgodo. Tyckte själv den var riktigt bra!

Magiskt botemedel mot olusta

 

En vän till mig hade problem i sitt äktenskap. Hans fru hade tappat lusten. Han älskade henne och hon älskade också honom. Men det blev allt mer sällan som de fann varann i varandras famn.
Detta berättade han för mig först långt senare.
Han hade grubblat på varför. Själv längtade han innerligt efter den passionerade intimitet de haft de första åren. Men sen hade barnen kommit, och jobben, och plikterna med huset, och värmepannan som krånglade, och mitt uppe i det gigantiska arbetet med att gräva ner jordvärmeledningarna över hela tomten stod han plötsligt där en dag och tittade på sina händer som var fulla med jord. Förr hade han varit så noga med att hålla dem rena och mjuka och utan rispor på naglarna för att varje stund på dygnet, när andan föll på, vara redo att smeka henne så skickligt som hon älskade. Men när hade den andan fallit på henne senast?
Han talade med henne och hon sa som det var: hon hade tappat lusten. Nä, det var inget fel på honom, och jo, hon älskade honom precis som förr, men hade inte lust längre.


Han föreslog allt möjligt.
De kunde resa bort och göra en nystart. De kunde träffas på hemliga hotell. De kunde hyra upphetsande filmer och titta på och hjälpte inte det kunde de gå till terapeut. Men hon ville inte: Har man ingen lust hur ska man då ha lust att leta efter sin lust?
Han måste hitta på en bot som kunde verka henne förutan. Fanns det kanske någon medicin han kunde smuggla in i hennes mat? Men ingen legitimerad läkare skulle gå med på nåt sånt, så han frågade runt bland alternativa healers och fick så småningom tag i en örtblandning som skulle kokas och han kunde blanda den med hennes vanliga te och hon skulle inte märka nåt konstigt. Han tänkte på det som en gåva han gav henne och visst kunde gåvor få vara lite hemliga. Det var ju en kärleksgåva.


Det gick två veckor och hustrun
började få färg på kinderna, det gick tre och hon fick glitter i ögonen och efter fyra berättade hon att hennes lust plötsligt hade återvänt. Han öppnade armarna för att omfamna henne men de stelnade i luften när hon fortsatte med att säga att inte nog med det, hon hade träffat en man, en annan, som hennes lust nu blommade med. Och det var en aldrig tidigare upplevd lust, hon hade aldrig anat att den kunde nå sådana höjder.
Hon lämnade honom för den nye, flyttade in i hans solvärmevärmda hus och barnen var hos dem varannan vecka.


Det var i detta läge jag fick veta
vad som hänt. Visst var han bedrövad, mager och eländig, men ändå glad. Han gladdes för hennes skull. Hans kärleksgåva hade ju faktiskt blivit just en - kärleksgåva. Även om det inte gått exakt som han tänkt. Men så måste det ju vara med äkta gåvor, givna av hjärtat. Man kan inte styra deras användning.
Han hade träffat hustruns nye. En trevlig kille. Bra med barnen. Det hände till och med ibland att de delade en öl tillsammans, exmaken och den nye.


De blev med tiden allt med förtroliga.

Häromveckan berättade min vän, att sist hade den nye varit bekymrad. Kvinnan, som de båda älskade, hade tappat lusten. Vad ska jag ta mig till, sa den nye gråtfärdig. Du som känner henne.
Ja, berättade min vän att han svarat, jag har faktiskt ett tips. Jag känner en alternativ healer, som kör de mest otroligt effektiva örtblandningar. Och jag gav honom adressen. Tycker du att jag gjorde fel? frågade han mig. Det var ju tänkt som en gåva av vänskap.

 

Texten är skriven av © Christina Claesson


Ljus, värme, Kram & Tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0