Vem är vi?

Jag såg ett tv-program med Tomas DiLeva på tv en kväll. Och han sa en liten grej i förbifarten som först bara fladdrade förbi i min hjärna men som sedan tog ett varv till och slog rot. Han sa att när någon frågar “vem är du så svarar man för det mesta typ “Jag heter Eva, jag jobbar som barnskötare och yogalärare/massör, jag bor i Arjeplog med min älskade gubbe och två gulliga katter, jag är vegan, jag älskar att yoga och är lite galen emellanåt”. Men så påpekade han att det är ju saker man GÖR. Inte vem man ÄR. Så vem är man under alla de där lagrena av yrkestitlar, etiketter, intressen och civilstånd? Det är svårt att svara på den frågan på rak arm, särskilt då man verkligen sätter sig ner och funderar på frågan. Vet du vem du är?


De yogiska begrepp vi reflekterade över var bland annat Yamas och Niyamas, moraliska regler for att leva yogiskt – en slags yogans uppförandekod. De finns i Patanjalis Yoga sutras, som är 196 verser som beskriver yogans mål, praktik, psykiska krafter och hur man når frihet. De lärde tvistar om när Patanjali levde, men de flesta verkar enas om 400 fKr, och om sanningen ska fram är man inte helt säker på om Yoga Sutras skrevs av Patanjali, eller vem han var. Men det spelar kanske ingen roll? Det är en spännande (fast svår) text och här beskrivs yogan för första är det första gången ordentligt.

Vad är då Yamas och Niyamas?
Yamas är vårt förhållande till andra i våra handlingar, tankar och tal:
Ahimsa – ickevåld
Satya – sanningsenlighet
Asteya – att inte stjäla
Brahmacharya – måttlighet i vårt agerande, självdisciplin
Aparigraha – inte vara girig, inte samla på sig


Niyamas är våra attityder mot oss själva:
Saucha – renlighet
Santosha – förnöjsamhet
Tapa – ihärdighet, brinnande entusiasm, enkelhet
Swadhyaya – studier i självkännedom
Ishvara pranidhana – hängivet överlämna sig till det gudomliga


Att reflektera över yamas och niyamas är ett otroligt bra sätt att få in yogan i vardagen, så nu är det dags att ta tag i det igen


Det kom lite smygande sådär. Mitt nya liv. Mitt yogaliv. Och jag tänker att vad intressant det är att se vilka vändningar livet kan ta. Om man låter det. Om någon hade sagt till mig att jag skulle vara yogalärare 6 år senare, när jag tog min första yogalektion på Shiva yogastudio hade jag väl tyckt de var helt tokiga. Jag visste inte jag skulle bli yogalärare när jag gick min första yogalärarutbildning heller. Jag gick den mest för min egen skull. Men universum ville tydligen annorlunda. ”Jag kan väl prova att ha en klass”, sen ledde det till fler klasser, att jag så småningom började mitt nya jobb på halvtid och yogaklasser/massage resten av de 50 procenten, kanske att jag kommer prova på att vara yogalärare på heltid så småningom.  Eller är det så att man måste släppa saker för att det ska komma in nytt. Och tillit till att det ska fungera.


Genom åren har jag nog farit iväg åt lite många håll. Det är så lätt att dras med och vilja prova olika sorters yoga och lärare man hör talas om, eller att man tittar på vad alla andra gör och kan och vilja göra som dem. Utan att fråga sig vad det är jag vill egentligen. Vad är det jag behöver, just nu? För jag tror också man behöver olika saker i olika stadier. Och man behöver nog ta sig en funderare då och då och känna efter om man är på rätt väg. Att omvärdera det man håller på med. Istället för att bara köra på i ren slentrian. Så har det varit för mig i perioder. Jag har gjort mina pass, tränat min andning och min meditation. Men ibland kanske mer som en rutin istället för med hjärtat.


Det händer att jag vaknar upp ibland och allt känns så overkligt. Man bara inser att allt är på riktigt. Jag har existerat i snart 50 år, jag bor i lilla Arjeplog. Det är 2000 talet och allt drivs av pengar och teknologi. Det är väldigt "underligt" när man stannar upp och tänker till. Vi skapar historia här och nu. Det här är på riktigt. Och framtiden ligger i mina händer. Jag kan göra precis vad jag vill. Och det kan du med!

 

"Allt är precis som det ska och
Allt kommer att bli precis som det ska bli
Jag litar till att moder jord och universums energier vet vad som är bäst för mig"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0