Tillbaka i Arjeplog

Efter en veckas semester i Tunisien. Jag skriver mer detaljerat under länken "Mina taxter" kolla in där om du är nyfiken.

Jag kom till min Mor med buss torsdag den 5 April, på hennes 80 års dag. Hon mötte mig vid bussen och vi tog en tur och handlade lite i Luleå. Jag hittade en klänning på rea, ett par shorts, sockar och strumpor. Lyxade och köpte lösögonfransar för att ha på semestern, men kan erkänna att det vart aldrig aktuellt med dessa i det landet.

Vi kom hem till Mor och hade köpt med oss pizza, öppnade kartongen och det ringde på dörren. Där stod F+S med sonen Kid. Roligt att träffa dom och se hur Kid vuxit. Har inte sett honom sen han var nyfödd. Han liknade mamma mkt mer nu än som jätteliten.
Dom gick efter 1 tim då Kid skulle ha mat och få sova. Därefter kom A-S, P och fam J med barnen. Även syster E och systerdotter L kom. Vi fikade och vi gav Mor en ny symaskin. Vilket hon blev jätteglad över och tacksam, hennes har ju krånglat hit och dit och hon har nog inte köpt ngn ny symaskin sen den första för 40-50 år sedan. Hon har haft en beg länge. Hon syr en hel del min Mor, så vi tyckte hon skulle få en ny maskin.
Jag hade med mig ett grattiskort som min kollega AnnaL gjort, jag bad om vissa färger och så, det blev ett fint kort.

Kortet

Mor hade sytt mig lite kuddfodral, så nu ska jag köpa lite kuddar att dra över dom med. jättefina fodral.
Vi surrade om resan och vi hade resfeber lite till mans.

Vi la oss runt 21-22 jag var uppe lite längre. Sov gott men lite oroligt. Vi steg upp ca 06.00 på fredagmorgon. åt frukost och gjorde oss färdiga för resan. L kom och hämta oss och skjutsade oss till flygplatsen. Vi åkte till Arlanda utan större bekymmer och där fick vi vänta mellan 11.15-22.15 då det Tunisiska planet skulle gå till Tunisien. Vi åt lunch, spelade yatzy, travade runt och kollade affärer, käkade middag och gick sen mot incheckning till taxfree området innan vi skulle sätta oss på planet.
Vi handlade lite på taxfree, godis, lite alkohol köpte syster och Mor. sen satt vi på en bar och väntade, syster å mor med ett glas vin.

Sen klev vi på planet och det bar iväg. resten av resan och dess innehåll får ni då läsa under länken på sidan "mina texter"

Hemresan gick bra och vi landade på Arlanda 21.15 och tog våra väskor. Vi begav oss till Jumbo stay, stockholm med flygbuss från flygplatsen. Vädret var inge vidare. Snöblandatregn och blåste kallt. Vi hade ju inte så varma kläder, så det var brrrr. Väl framme fungerade inte hissen, så jag fick springa upp och ta med den ner. Väl inne fick vi nycklar och vi hittade vårt lilla rum. Jättemysigt tyckte jag.

rum & toan

den lilla matsalen. Frukosten var den godaste jag ätit på en vecka borta i Tunisien.

korridoren

Receptionen, sett från korridoren och vårt rum.

Jag kan varmt rekommendera detta hostel. Ska man bara övernatta så var sängarna gudomligt sköna, efter Tunisien och deras hårda å obekväma sängar var detta som att hamna i himlen. sov otroligt gott. mysigt.

Vaknade 05.30 och låg till 05.45, sen klev jag upp. Mor vaknade genast och vi började göra oss klar för nästa etapp. Hem till Luleå. Vi fick springa till bussen, stackars Mor blev helt slut. Vi checkade in och Mor och syster skickde sina väskor, fick betala 125 kr vardera för detta. själv tog jag min som handbagage, hade ju inget som behövde skickas. Inga flaskor, vätskor över 100 ml.

Vi fick sätta oss i planet... och där fick vi vänta...i 3 timmar på att komma iväg. Huu så trist, långsamt och bedrövligt. Vädret i sthlm var uruselt. snöstorm med blötsnö. Vi kunde inte lyfta, helt enkelt. Istället för att landa i Luleå 09.15 landade vi 12.15 vi väntade på väskorna och sen till Mor, lämnade syster vid henne. Packade upp för att hitta presenten jag köpt till L som fyllde år den 9/4 då vi var borta. Gav bort presenten, bytte om, slängde i mig en liten macka och en kopp te.

Etapp tre. Ta bussen till Arjeplog. Chaffören slog in fel, endast till Arvidsjaur. Men jag betalade med kort så han kunde inte göra återköp men lovade prata med chaffören som skulle köra sista sträckan, arvidsjaur-arjeplog. Efter lite protester från henne så fixade hon det iaf, då jag inte skulle behöva betala fullt pris frpn arvidsjaur i och med att min chafför slagit fel destination.
Hemma 17.30  åhhhhhhhhhhhhh gud så skönt. Visst är det så, borta bra men hemma bäst.
Vi åt, gubben hade förberett lax och pommesfrites. Jag gjorde såsen och vi åt. gott!
Jag tog en ångbastu/dusch vilket var ljuvligt.
la mig 23.15 och slocknade på två minuter, tror jag.

Hoppas ni alla haft det gott över påsken. Jag är gload att vara hemma igen, glad åt mina mysiga kissar och glad att gubben ändå saknat kon då båset blev tomt en vecka.
Listan får bli sen. (som jag skrev i förra inlägget)

Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, tjingeling