Ut bättre än In?

Jag vet inte, men här i Arjeplog tycks det vara bättre att vara utflyttad än inflyttad! Kommunen hade en kampanj om inflyttningsbidrag 2008-2010 om man flyttade till Arjeplog. Vilket var väldigt bra att det föll sig så att jag kunde få detta bidrag som nyinflyttad. För det är faktiskt väldigt dyrt att bo i Arjeplog. Maten är dyrare, det är långt att åka vilket innebär dyr bensin som ska tankas då man åker härifrån till tex kusten. Eller vart man nu vill köra, så är ju bensinpriset högt numera, och här är avstånden långa.

När jag flyttade hit så var förhoppningen att jag snart skulle få ett jobb, sökte allt som fanns men det fanns dock inte så mkt att söka. Svärfar och svärmor (som då var i livet) menade att när man väl var här på "plats" så skulle det inte vara några problem att finna jobb. Det var det, svårt alltså. I Arjeplog som är ett litet samhälle vill man helst veta vem man anställer, känna familjen bakom personen och helst ska man vara känd sedan länge. Nya människor är ju säkert bra, men ingen vågade anställa eller låta mig komma och praktisera för att visa vem jag var och vad jag kunde. Efter ett halvår fick jag även en coach från arbetsförmedlingen. Denna, som satt i Arvidsjaur under ett år =/  det var ingen "hit". Mina förhoppningar steg då jag skulle få denna coach, han verkade kreativ och det lät som om detta skulle fungera... Tyvärr hände ingenting under coachåret.

Iaf så verkar det vara mer focus på de människor som vuxit upp och bott i Arjeplog, deras livsöden då de valt att flytta härifrån än vad det är focus på de som faktiskt vågat sig hit, som nyinflyttade. Personligen är personer som bott här väldigt ointressant för mig. Jag skulle vilja veta vem som flyttar hit, vad de gör och varför man flyttar hit och vad finns det för möjligheter för oss nyinflyttade. Hur blir man en del av ett så här litet samhälle, det är frågan? Sen finns det väldigt mycket fördomar mot nytänkande. Här vill man gärna ha det som det alltid har varit, för då känner man en trygghet.
Sen finns det ju några i Arjeplog med nytänkande ideér och då kan jag höra människor kommentera detta på olika sätt - vad är nu på gång, som avslutas med en liten suck eller en gest som berättar att man är ju inte förvånad...men skeptisk.

Människor lixom förväntar sig att det nya lixom ska blåsa förbi och sen återgår det till det normala igen.


Så under ett år och åtta månader gick jag arbetslös. Men vad gör man då när man inget jobb har på ett nytt ställe? Ja, jag hade ju med mig min yoga och min massage. Så jag hade kvällskurs en gång i veckan med yoga (fanns inte underlag för mer) och så hade jag lite yoga och massage på hotellen vid några tillfällen. Men det var så struligt med betalningen, då jag inget företag hade och det skulle betalas via tillfällig timanställning. Det gick ju, men kan säga att utan friktioner var det inte. Det som var bäst var att gästerna frågade efter mig då dom återkom =) annars hade det nog inte blivit mer än en gång, inbillar jag mig.

Jag hade stora planer och förhoppningar på att kunna få arbeta på något av alla hotell med rekriationer eftersom detta är ett väldigt vinnande koncept på andra fjäll platser, men här fanns det ingen tro på just mina idéer. Vilket kändes väldigt synd och snopet, för jag tror fortfarande på konceptet. Men jag har bara inte träffat den rätte som vågar prova på det.


Det som är jobbigt när jag nu bor i ett så här litet samhälle och är ny och obeprövad =) är att människor känner inte "till" mig, helt enkelt. Sen är ju yoga ngt som anses både flummig och allt för modernt, vilket oxå gör mig lite udda i mångas ögon, antar jag. Det som är det allra tråkigaste är ju att många som har en kristen tro har bestämt sig för att yoga går emot deras tro, vilket är väldigt fel.

Inom yogan tror man på sin egen inre styrka och den styrkan kommer från universum, gud om du vill. Men inom yogan får du själv välja att ha vilken tro du vill, de begränsningar du har är de du väljer att ha för dig själv. Inom yogan är det ingen som säger att du gör fel, inga pekpinnar eller en bibel som du måste följa för att utöva yoga. Nu kommer ju yogan främst ifrån Indien och det är många som tror att yogan är desamma som den religion som är där, men även tron där finns i många former.

I Indien samsas flera olika religioner; hinduism, islam, buddhism, sikhism, jainism, zoroastrinaism, judendom och kristendom. Så Yoga i sig är ingen religion.

Kundaliniyoga är en autentisk yogatradition som passar dig som söker efter en andlig disciplin. Många av de yogaformer som lärs ut på spa- och gymanläggningar idag är fysiska träningsformer (typ poweryoga) som har väldigt lite med andlighet att göra. Yoga är mycket mer än bara fysiska kroppsställningar, yoga är ett medvetandetillstånd som man kan uppnå genom att använda olika tekniker som exempelvis kroppsställningar, andningsövningar och meditation. I kundaliniyoga betonas vikten av traditionen och länken tillbaka till de yogis som etablerade detta medvetandetillstånd.

Är det farligt?
Nej, kundaliniyoga är inte farligt. Det är minimal risk att råka ut för en fysisk skada eftersom man gör alla kroppsställningar efter sin egen förmåga och alltid lyssnar på kroppen. Du bör också vara noga med att följa instruktionerna i yogapassen, göra övningarna i rätt ordning och respektera tidsbegränsningarna.


Kundalini är en form av livsenergi som redan finns inom dig själv. Enligt den yogiska traditionen har vi inte tillgång till all vår kraft och vi använder inte hela vår potential som människor. Kundaliniyoga handlar om att bli medveten om sin kraft, använda hela sin potential och öka sin livsenergi. Man kan bli rädd för sin egen kraft och samhällets makthavare kan definitivt bli skrämda av att människor är starka och självständiga, men egentligen är vår egen livsenergi inte någonting som är farligt.

Yoga grundas på ett antal moraliska principer som att inte skada levande varelser, vara sann och utveckla medkänsla och vänlighet. Att utöva yoga har också visat sig ha positiva effekter på kroppen och sinnet. Kundaliniyoga stärker nervsystemet, balanserar körtelsystemet och frigör känslomässiga blockeringar vilket påverkar hälsan positivt och ger dig ökad livskraft och självkännedom.

Stress

Är man stressad händer det så mycket i kroppen, yogan är en bra hjälp för att slappna av, bli fri från stressen och hämta energi.
– Förut kände jag inte min kropps signaler lika bra. I yogan har jag kommit i kontakt med kroppen och blivit mer kärleksfull mot mig själv.
Men det går inte alltid på en gång. För vissa tar det lite längre tid, och vi har trösklar som behöver övervinnas och sinne samt medvetenhet behöver tränas att våga känna sin kropp.

Stress är sällan bara en liten bit av ens inre. Stress upptar oftast hela din kropp, vilket påverkar allt det vi gör. Att motverka stress är helt enkelt att börja med en bit i taget, för att sen jobba igenom hela ens kropp och själ.


Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, tjingeling


Kommentarer
Postat av: Agneta Johansson

Hej Eva jag har som du flyttat till Arjeplog precis i dagarna. Jag kommer hit på grund av naturen, ingen karl som dragit mig hit. Jag tänkte på att du skrev att det var ganska så svårt att komma in i arbetslivet här det lät ju inge bra. Men jag tänker iaf försöka. När jag är väl en ännu mera udda typ än du som håller på med healing! Men det är min väg, är medial också så får till mig vägledning till dom som får behandling, kan tro att jag rör om lite i grytorna om jag går ut med det. Om du skulle vilja träffas och prata så hade det varit roligt, nu vet jag inte om du får fatt i det här mailet, men jag hoppas det. Hade velat träffa nya människor så att jag får veta om det finns fler som mig på den här orten. Hör gärna av dig, hej från Agneta

Svar: Hej Agneta! Det är roligt och uppfriskande med nya tankar och idéer. Välkommen hit! Även jag håller på med healing, men det är inget som blivit "poppis" här i Arjeplog. Men inom detta ämne finns det fler, även om man inte pratar så högt om någonting sånt. Människor kan vara både öppna och trevliga men det finns ändå en misstänksamhet till nya människor. Det är iaf vad jag upplever, då det flesta som lever här är släkt på nära eller ibland på mkt långt håll. Men de vet det mesta som finns att veta om varandra. Som ny är man ett oskrivet kort och det gör omvärden här lite osäkra tills man lärt känna "dig" i så där 15-20 år. Så det är en liten uppförsbacke tills dess. =) Men du har rätt, Naturen är obeskrivligt vacker och kylan kan vara väldigt kall. Vi syns säkert. Lycka till med jobb, det finns gott om dom bara man får in en fot.
Eva

2014-12-03 @ 16:02:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0