virrvarr av tankar

Sommar å semester =) startade ju semestern period 2 med att måla på huset under torsdag. Vädret var regnigt och blåsigt, under fredag så inge vidare att gå ut över huvudtaget. Övrigt i veckan har vi ju haft sommarvärme. Igår fredag var jag på Begravning tillsammans med sambo och svärfar.
 
Min sambos vän och arbetskollega dog hastigt den 15 juni och nu var det alltså begravning.
Jag har aldrig förr varit i kyrkan här i Arjeplog på något, men denna begravning var där då det var fullt med sörjande som ville ta ett sista farväl.
Men tyvärr blev jag besviken både på prästens begravningstal och den kantor/orgenist som spelade. Det var katastrof.  Jag kan förstå om det är semester tider och det är ont om människor som jobbar, men vid en begravning borde det iaf vara en kantor som kan spela då man ska försöka sjunga psalmerna.
Dom flesta kan psalmen "blott en dag..." men det var få som sjöng då det lät rent illa i öronen av musiken. Sen sjöng varken präst eller medarbetare i någon microfon för att lyfta upp sångerna.
 
Prästen var entonig och hade svårt i mina öron att få oss som satt där att känna vem han pratade om, jag blev inte direkt berörd av hans predikan som var upprepande och hattig. Ingen värme, flyt och inte direkt någon riktig koppling till den avlidne. Visst pratade han om honom, men... ja, jag tyckte iaf inte det var bra.
 
Sambon var med de andra arbetskollegorna på begravningskaffet efteråt, och det tog nästan 3 tim. Men dom hade fått lite att äta samt kaffe å cheese kake. Måga tellegram hade det varit och mkt folk även där. Jag å svärfar åkte till mig och vi fikade lite och pratade om begravningen och om hur det blir efteråt för den som blir lämnad. Svärfar blev ju ensam för nu 2 år sedan och det är ju rätt nära inpå och han kan nu känna av ensamheten.
 
Idag ska jag baka bröd =) brukar inte baka bröd å dyl för jag tycker sällan jag fått till det så bra. Men jag ska iaf göra ett försök idag. Dags att ta vara på semestern och äta vettigt då man har både tid och möjlighet.
 
På onsdag ska svärfar till Piteå för hjärtat, så ev. följer jag med honom. Om han vill, förståss. Jag har alltid ngt att göra vid kusten, så kanske tar jag och åker en snabbis till Luleå och min vän Eva under tiden han är på sjukhuset. Har ju lovat komma och det verkar alltid vara så lite tid när jag är i Luleå på besök.
 
MYGG!
Vi har nu köpt en mygg "dödare" som man stoppar in i kontakten och då bildas det en rök som myggen då inte är så förtjust i. Så man kan sitta på altanen under kvällarna, när man vill utan att bli uppäten. Vi har nu även beställt en infravärme till altanen, för lite kallare kvällar.
 

Men för att berätta lite om MYGG, så I Norrland finns översvämningsmyggan Aedes cinereus, en "smygare" som håller sig nere vid benen och biter omärkligt. Den sprider ett virus som ger Ockelbosjukan.

Gruppen skogsmygg finns i hela landet och brukar förekomma i särskilt stora mängder i Norrland. Å gott om MYGG har vi! Men vi har mer i år än på många år, då det varit så blött under våren och många mygg har överlevt och inte torkat bort.

Å vad är då denna Ockelbosjukan?


De patienter som söker sjukvård besväras framför allt av ledsmärtor, och det är huvudsakligen lederna i händer och fötter som är drabbade. Till sjukdomsbilden hör också ett icke kliande hudutslag samt varierande grad av feber. Många personer smittas sannolikt inom aktuella områden med Ockelbovirus utan att få utslag eller bli sjuka, skriver Smittskyddsinstitutet på sin hemsida.

 

Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0