Nalta värme idá

Återhämtning idag, sommarvärme ute...så göttigt. Har satt ner blommorna i jorden som jag fick i present och flyttat på några andra =) Blir jättebra.
Sen softat på altanen och Chanti har fått vara med ute i trädgården. Sambo är för rädd att ta Mango med ut, så vi ska se om vi kan hitta en bra sele så husse känner sig lite mer säker att ta honom med ut. Egentligen hade vi tankar att påbörja lite slipning och så på huset, men sambon har förlorat en arbetskompis och nära vän i fredags så vi har inte riktigt hunnit ta in detta, då det kom så plötsligt. Därför har vi inte riktigt orkat ta tag i husmålningen idag.

Vi väntar besök av sambons andra arbetskompis med sin fam, som ska komma och uppvakta mig =) Så jag har återigen bakat en tårta/kaka.


Jättegod kladdkaka 

Med hallon och blåbär som tillbehör blir det super gott!

KLADDKAKA med Dajmgrädde

200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt


2,5 dl vispgrädde
1,5 msk kakao
1,5 msk florsocker
2 förp dubbeldajm


1) Smörj en rund bakform med löstagbar kant, cirka 22 centimeter
i diameter.
2) Smält smöret till kakan i en bunke i mikron eller i en kastrull på spisen. Bryt ner chokladen i mindre bitar och smält försiktigt.
3) Blanda till en jämn smet och låt svalna lite.
4) Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och rör ner chokladsmeten.
5) Blanda mjöl och salt, rör ner i smeten och rör till en jämn massa.
6) Häll smeten i formen och grädda kladdkakan i nedre delen av ugnen i 200 grader i 14–15 minuter. Låt svalna helt, kladdkakan kan gärna stå i kylen
över natten.

Daimgrädde:
1) Lossa kladdkakan ur formen.
2) Vispa grädden fluffig men inte för hård tillsammans med kakao och florsocker.
3) Krossa daimen grovt och vänd ner det mesta i grädden.
4) Bred grädden ovanpå kladdkakan och dekorera med krossad daim.
 


Min gissning kl 15.00 idag är att dom faktiskt kommer att ge mig en tebryggare =) Jag bad min sambo köpa en åt mig för 1-1,5 år sedan och redan samma vecka lyckades jag slå sönder kannan =( Och samtidigt som sambon köpte min köpte hans arb.kompis en till sin sambo. 19.10 idag Men jag hade heeelt fel =) Jag fick en ros och ett presentkort på 500 kr på glashyttan här i Arjeplog =) Jättesnällt.

Det blev film kväll med ghost rider (N. Cage) och den var riktigt spännande =) Bra film.

Idag tisdag reser syster hem från Luleå till H-stad igen, hann verkligen varken prata eller umgås speciellt mkt. Men, så är det ibland. Är glad att hon kom upp och iaf kom då jag fyllde år =)

Detta år verkar vara som Maya kalendern förutspått, mångas undergång. Min sambos vän och arbetskollega som hastigt gick bort i fredags, mina syskon som mår riktigt dåligt =(, min älskade systerdotters alla problem med sitt ben mm, å min vän som fick en stor strok i april. Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt (blodpropp i hjärnan) och hjärnblödning. Sambon båda söner som fått crones sjukdom i tarmen...
Ja, vart ska detta sluta?

jag balanserar på kanten...
Jag gillar iof att ha mycket att göra, få mycket gjort men detta gör också att jag hamnar på kanten och nästan trillar över. När det då även blir ett mentalt påslag av alla ting som sker runtomkring mig...

Måste jag brinna för att kunna brinnna ut...
målet är då att inte brinna ut så klart. Jag är nog medveten om min gräns och gör sådant som jag behöver för att orka/hinna med. Men jag kan ju inte skydda mig från allt som jag inte kan styra.


Idag ska jag ut och prova mina nya gå stavar med 6 kilos motvikt, kanske tar det mer än de vanlig? =)




Min klivia blommor, samt att även min andra klivia har knoppar =)
Detta imponerade på Mor å systrar, hehe...



Nya mattan till Vardagsrummet, en billigare variant av kohud. Men har man katter så är dyra matter lite för dyrbart.



Nu fotas vår vackra vy i stugan (helgen)



Leker med hunden, å gömt sig snyggt bakom busken (lördag)



Skönt att vara hemma efter en natts deportering. snarkar gött, må ni tro



Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, tjingeling




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0