Vasalopp & mindre biverkningar

Igår tisdag hade vi på förskolan mini vasaloppet ( Barnens vasalopp). Det blev omkring 60 barn som åkte och vi hade tur med vädret. Måndag var det ju mer eller mindre snöstorm hela dagen, så vi bad till de högre makterna att vi på tisdag skulle vara fri från snöandet. Blev dock kallare, men barnen skulle ju skidra och då håller man sig varm och vi slapp snö under f.m och loppet. Solen var framme till runt 10.00 men sen gick den i moln tyvärr.
Vi gav barnen medaljer vid målgång och dom fick dricka saft eller vatten då de åkt färdigt. Hade kanske smakat bra med ngt varmt...men efter loppet var det dags för lunch.

Tisdag var jag även och tog första sprutan vaccin inför resan till Tunisien. Jag är ju tyvärr rätt känslig för olika mediciner mm, men har inte vaccinerat sig sen jag var liten så jag hade ingen aning om ev biverkningar el dyl. När sköterskan sprutade in Hepatitvaccinet gjorde det inte så ont, det sved väl mest men jag blev illamående och lite yr. Jag fick ligga ner en stund innan jag kunde åka. Men jag frågade inte efter några biverkningar, då jag aldrig hört någon nämna något om såna förekomster.

Igår kväll hade jag huvudvärk, och var extremt trött hela e.m-kväll. Men tog två panodil då jag gick till sängs och hoppades att jag skulle vara pigg idag onsdag.
Vaknade av en hemsk huvudvärk, bad sambon om en av mina starkare huvudvärkstabletter, hade dock bara en halv kvar. Steg upp 07.00 istället för 06.10 för att den skulle hinna värka. Tung i kroppen och när jag klätt mig och gett kissarna mat var jag helt slut. Huvudet dunkade, kallsvettades, illamående och väldigt yr. Så fast jag gärna ville på jobbet kände jag att det vore vansinne. Det är ju bra om jag orka jobba då jag är där oxå. Jag ringde mig sjuk och gick till sängs. Då kände jag hur armen där jag fått vaccinet gjorde riktigt ont, kunde inte ligga på den sidan. somnade iaf och vaknade först 13.30!!

Sambon ringde runt 14.15 och vi pratade lite. Berättade hur jag mådde och att jag nog skulle titta om det fanns ngt om biverkningar för vaccinet. Han skrattade till och tyckte, som amatör doktor kunde han nog ge mig diagnosen-biverkningar av vaccin =) Han vet ju oxå att jag är rätt känslig mot mediciner mm. sist då jag fick penicillin mot min lunginflammation, blev jag sjukare då jag fick medicin än utan. Visade sig även då att det var ovanligt förekommande med biverkningar, men vem fick det?!! jo, jag.

Så nu hittade jag info om ev biverkningar då det gäller vaccin för hepatit.
"Vaccinet kan liksom andra vacciner orsaka rodnad, svullnad och ömhet på injektionsstället under några dagar. Huvudvärk och allmän sjukdomskänsla, trötthet, kräkningar, feber, yrsel, illamående och aptitlöshet är mindre vanligt men förekommer."

Hepatit A orsakas av ett virus som sprids främst via avloppsförorenat vatten, livsmedel och injektionsmissbruk. Sjukdomen drabbar endast människan och förekommer allmänt i länder med dålig dricksvattenhygien. De senaste åren har cirka 60-100 fall rapporterats i Sverige, av dem har upp till 50% varit inhemskt smittade. Hepatit A-vaccinering rekommenderas för resor utanför Europa, men epidemiutbrott förekommer även i västvärlden.

Det jag INTE förstår med detta vaccin, Twinrix är att det innehåller vaccin för både A-B hepatit, när jag enbart behöver vaccin för A-hepatit. Eller...  Hepatit B är ju smittsamt via blod eller sexuellt, vilket knappast är något jag behöver oro mig för. Visst, det räcker ju i 20 år men ändå!

Hepatit B orsakas av ett virus som sprids via blod eller sexuellt. Smittämnet är globalt mycket spritt, i vissa delar av Afrika och Asien är tio till 20 procent av befolkningen smittad, och även smittsam gentemot sin omgivning.

Varför får man Twinrix när man begär vaccin för Hepatit A? Måste fråga sen, antar jag. Det kostar ju 500 kr för varje spruta oxå. Så vad betalar jag för, om jag bara har behov av halva innehållet? =) hm.



Bjuder på en bild som piteå tidningen publicerade för vårt vasalopp. Jag och min kollega delar ut medaljer när barnen kommer i mål. jag till höger på bild.



Visst har vi fina västar? =)


Nu vila, huvudet värker.

Ljus, värme, kram & Tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0