Kritisk till B Utbildning

Utbildning med inriktning Serviceyrken Borås nr 44608 genom Af

Målet med denna utbildning är;  Syftet är att arbetslösa med liten arbetslivserfarenhet blir anställningsbara inom ingångsyrken/omsättningsyrken i de olika servicenäringarna. Målet är att deltagarna vid avslutad utbildning erhållit grundläggande kompetenser för enklare arbetsuppgifter inom serviceyrken såsom besöksnäring, hotell och restaurang, handel och callcenter, lokalvård eller olika hushållsnära servicetjänster. Deltagarna erhåller kunskaper om förmågan att kommunicera och möta kunder på ett serviceinriktat sätt, att agera positivt och kreativt i servicesituationer samt utbildas i att självständigt utföra arbetsuppgifter inom något eller några av ovanstående serviceyrken.

Min son som då går den här utbildningen valde att fördjupa sig i;
Servicetjänster: städteknik i olika miljöer, trädgårdsskötsel, enklare fastighetsskötsel.

Tjänsten är indelad i tre delar; Personlig inventering, Personlig planering och Yrkesorientering.
Innehållet ska vara flexiblet och anpassas individuellt.

Varje deltagare får en kontkatperson under hela tjänsten som har till uppgift att stödja deltagaren genom tjänstens olika delar.
Kontaktpersonen har också kontinuerlig kontakt med Arbetsförmedlingen och sköter den dokumentation som efterfrågas.

Ok...Varje deltagare får en kontaktperson ? Vart tog denna del vägen? flexibel och individuellt anpassad är inte heller några ingredienser som jag sett till då det gäller min son.

Vem kollar upp att det som skrivs efterföljs? Jag vet inte riktigt vad som händer och sker. Af kvarnar mal ju otroligt sakta, dom tycker sig göra storverk och har enl. dom bra koll på utbildningar som tex Lernia tar sig an. Tyvärr verkar dom ha Noll koll, och någon dokumentation är då heller inte gjord för varje individ. Dom prickar av att dom är på plats, så aktivitetsstödet kan betalas ut.

Min son berättade att dom kunde ha ett ämne, Läraren kom in och talade om dagens uppgift. Man blev indelade i grupper á ca 4-5 i varje och skulle ta sig an uppgiften. Läraren frågar ut i rummet om de kan klara sig själva, då han behöver gå iväg. Vilken ungdom tror ni skulle ropa över klassrummet -nej, gå inte! Jag behöver hjälp? Skulle inte hända, tro mig. Alla biter ihop och försöker se värdsvana ut. Men för TUSAN, dom är där för att lära sig ngt nytt och få feedback på det som görs. Vad är det för typ av lärare dom anställer på Lernia?

Af försvarar sig med att dom anser sig vara duktiga, att utbildningarna är bra och att personer som anställs pedagogiska!? Jo,jo...i deras värd på kontoret möjligtvis. För på PAPPER ser inte verkligheten ut som den gör i VERKLIGHETEN och ute bland människor.

Jag är förvånad hur Af får hantera människor, unga med funktionshinder eller bara dålig självkänsla. Är devisen; Det man inte vet har man inte ont av? och så kör man över de stackarna som råkat bli arbetslösa?

Men politiskt ser det ju bra ut om arbetslösa och ungdomarna är i ngn typ av s.k sysselsättning. Vare sig det är att skriva om och omigen sin tunna CV i nya flachiga exemplar, sitta vid datorn och se upptagen ut på ngt ställe där de tycker sig ha pedagogiska coacher med säljarerfarenhet.

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad vi skulle behöva för att få våra ungdomar in på arbetsmarknaden. Idag ska man vara utbildad upp till tänderna och ha erfarenhet trots att man aldrig fått chans att jobba. Men det gäller för alla arbetslösa. Vet egentligen inte vart livserfarenheten tagit vägen? Sunt bondförnuft, praktiskt lagd, fötterna på jorden och en trygg personlighet där man faktiskt tror att man platsar i den här värden och i de nya systemen. Bara allt ser bra ut på papper kan man visst komma undan med vad som helst. Se bara på Af och Lernia. Fina ord och lite verklighet.

Ja, jag är djupt oroad och undrar när sonen ska få sig ett jobb och känna att det han gör har en betydelse. Den sista biten av utbildningen närmar sig... och han ska ut på PRAKTIK. Men någon sådan har han inte fått tag på? Vad händer då, och hur kan man som pedagogiskt ansvarig för en utbildning med yrkesinriktning vänta tills nu med att hjälpa och fixa praktik. Nämen, jo...det skulle ju ungdomarna tänkt på själva. Och har man telefonångest och svårigheter att söka både jobb och praktik får man ju lixom skylla sig själv, hm?

Fy F....n vad läss jag är på att förklara att min son behöver hjälp, stöd. Är det meningen att man som förälder ska behöva kontrollera utbildningar, vad det finns för anställda pedagoger och sen ta ansvar så min son som deltar i utbildningen ska få sig en praktikplats? Kanske ni tänker att jäkla vilken curling mamma den stackarn har. Då kan jag inte annat än sucka, för då har man inte erfarenheten av att ha ett barn med funktionshinder.

Men det finns även närstående som inte fattar något, så då kan jag knappast begära att andra utifrån ska ha förståelse för alla jäkla problem som jag som förälder hela tiden måste jobba med och försöka övervinna för att min son inte ska åka så långt under isen att han inte vill leva i vår värd.
Ensam, är nog lindrigt att säga. För hans pappa har ingen som helst koll på hur tufft hans son har eller har haft det.
Ibland kan bördan kännas tung, men jag älskar min son och för honom gör jag naturligtvis det som krävs och även lite till.




totalt nedslagen



En skugga av livet



The man...


Vet ni vad vi har för väder... Snö och blåst, vem har nämt att Maj månad visst ska vara vårlik? Inte i Arjeplog iaf. Idag har jag varit ut och gått, ligger lite efter mot de andra på jobbet. Måste skärpa mig nu. Vårruset den 25 maj. =)



Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0