vårruset - Båtsuoj

I helgen var jag till Luleå och jag gick vårruset med stavar. 5 km på 41 min och det är helt ok känns det som.
Vi blev ju bara 5 st, men efteråt fick vi picknick påse som innehöll grovt bröd, kalkonskivor, potatissallad, rökt lax och två dryckflaskor och en mörk chokladkaka. Det var mkt gott att äta efteråt =) sen skildes vi åt och jag körde till Mor.

Där såg vi lets dans =) och det är lite jobbigt att se tv hos mor, då hon enbart har två pinnstolar och en gammal gustavians soffa som är hård. Så efter en liten stund sitter man där med träsmak i baken. så man orkar inte sitta vid tv:n någon längre tid. Så det blev att lägga sig efter programmet, vilket var skönt.

Lördagen bestod av shopping. Köpte kött, gris och nöt samt kyckling att grilla till min födelsedag. Systembolaget besöktes samt grillkol, kattmat och lite annat smått å gott blev inhandlat. blev dock en hel del pengar som spenderades.
Dyrt att fylla år =) vädret soligt och härlig försommarvärme.

Senare blev det att jag gjorde flygande jakob till systrar och systerdotter mig själv och Mor, lite samvaro och prat. Syster E dock lite trött, vilket även systerdotter var så de åkte före schlagerfestivalen började. Själv gick jag, Mor och A-S till syster A-S och tittade på Tv (tack å lov) Roligt att Loreen vann med sin låt. Men de ryska gummorna kom tvåa =) visste att dom skulle komma långt. Övrigt tycker jag att bidragen inte var så speciellt bra, men det är sällan jag tycker.

Mors dag, gav Mor ett trädgårdsyatzy =) och vi tastade detta redan på lördag kväll. Fick påminna min egen son om att det kanske var en speciell dag...senare fick jag då ett sms om ett Morsdags grattis. Vi var ner till syster E:s kollonilott, där vi fikade och spelade en yatzy =) (vanlig) men även hon hade fått ett trädgårdsyatzy av sin son F.
Körde hem på e.m söndag och hann handla maten på hemvägen. hemma runt 19.30 blev ingen mat på hela dagen, suck!

Måndag var vi på utflykt till Båtsuoj, som ligger en 40 min bilresa från Arjeplog. Här finns renar, kåtor, tradition och kunskap. Det samiska livet skildras här genom smak, lukt, syn och hörsel. Här driver Lotta Svensson och hennes familj renskötsel inom Maskaure sameby. Verksamheten kombineras med turism.
Vi kom dit och vi delade barnen i två grupper. vi fick se renarna och de hade fått tre renkalvar. Jättefina. Barnen fick ge renarna "rengodis" som bestod av mossa. Dom fick tillfälle att mata dem ur handen. Vi hade matsäck med oss, så vi mumsade och åt av. Lotta berättade en saga i kåtan.
Tyvärr blåste det kraftigt, men det var tur att vi var välklädda. Vi var tillbaka på förskolan runt 14.00 med bussen.

Jag kände mig risig och åkte hem. Det var områdesmöte på kvällen, men jag orkade inte gå. Idag tisdag är jag hemma med feber, snuva och mkt täbbt i näsan. snörvel.

Lite bilder från Båtsuoj



En njalla



Vi promenera till fika stället



Här tränade några barn på att kasta lasso


Där fanns även en bastu



Brygga ut från bastu stugan



möte med renarna



Renmamma med sin 3 v kalv



Dagens snyggaste renkalv =) jättesöt






Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0