Kortison beh

Idag mådde jag prima när jag vaknade, förutom armen då... men jag var till läkaren idag. Jag hade rörelse på jobbet, å jag kan inte annat än le. För barnen ville inte sluta, dom ville ha mera. En del blev så uppröra att de började gråta för att rörelsen var slut... kul då barnen uppskattar det.
 
Iaf så fixade jag så vi kunde ha yoga på jobbet, när vi nu inte får ha vår tid på medan.
Idag så var det makaroner å köttfärssås till lunch, men dom hade glömt mig. Så jag fick vänta och äta då alla andra var klara...inte så speciellt ped. lunch idag då.
 
Lite rast å sen lite avd.planering. Stannade en timme sen var det läkarbesök, så dit åkte jag. Trodde att det som vanligt inte skulle hända så mkt där. men skam om min förvåning, blev grundligt undersökt i armen, och sen ville hon ge mig en kortison spruta?!Jaha sa jag häpet med stora ögon, min första. Och så vill jag att du kommer på röntgen imorgon, ännu större ögon och jahapp från mig.
Hon skrev ut mer medicin för inflammationen och så frågade hon om jag kunde sjukskriva mig resten av veckan, då armen behövde vila efter sprutan och pga det jobb jag har med små barn och massagen.
Ännu mer förvånad, och ett ja, javisst det kan jag väl kom över mina läppar.
 
 
Kortison måste användas med viss försiktighet eftersom läkemedlet kan ge allvarliga biverkningar om det används under längre tid och i högre doser. Bl a kan kortisonbehandling bidra till osteoporos, benskörhet. Av det skälet undviker läkarna att ge långtidsbehandling med kortison i tablettform.

Kortisontabletter ges till personer med reumatiska sjukdomar främst under kortare tid, exempelvis i väntan på att ett annat läkemedel ska börja ge effekt.

Lokal behandling med kortisoninjektioner i inflammerade leder är en viktig behandlingsform vid flera inflammatoriska ledsjukdomar.Vid sådan behandling är risken för biverkningar liten och nyttan av behandlingen är ofta mycket stor. Ledsvullnaden brukar minska snabbt, smärtan minskar och rörligheten ökar.
 
 
Jag återvändepå jobbet, berättade min historia och där tyckte ngn att "-nog hade de fått kortison spruta men aldrig behövt stanna hemma för det". Så, ska jag då lyssna på doktorn eller ska jag vara lyhörd för arbetskollegans åsikt? Ja, jag får väl känna efter. Haft ont så länge, så det kanske finns en anledning att hon tyckte (doc) att jag skulle vila resten av veckan??!! eller...har jag fel?
 
 
Kan ju vara mentalt behövligt oxå, då ens familj är så pass sjuka som dom är... ja, jag ser väl. går värken över och jag är oförskämt pigg, så visst kan jag återgå till jobbet.
 
Hade extemt ont efter sprutan, men nu ikväll känns det riktigt bra =D å det var lääänge sedan.
 
Igår gjorde jag en Thaisoppa som vi idag åt till middag. Men nä...fick den inte god, och hur mkt jag än kryddade ville den lixom inte smaka så mkt?! hmm...
 
 
Idag såg vi ett Tv program på svt. Brittiska forskare har hittat att:
Tre minuter intensiv träning i veckan i kombination med håll-i-gång i vardagen. Det är all träning som behövs för en god hälsoeffekt åtminstone för vissa, visar altså en ny brittisk forskning... fy vad skönt, bara träna 3 min... DET måste vi väl ha tid med?
 
 
 
Nu natti...
 
Å, Alexandra, tack för att ni delar med er av de fina bilderna. OM ni vill, får ni gärna skicka en bild på mail å jag köper gärna en förstoring av Alicia från fotograferingen =)
 
 
Dagens tänkvärda...
 
 
 
 
Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre och till varandra...kram
 

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Du gör helt rätt i att vara hemma och vila! Hoppas armen blir bra snart <3 Ja det får du gärna, men det kommer snart komma massa fler bilder att välja på :) han har bara hunnit göra iordning den :) kram

2012-10-02 @ 15:35:39
URL: http://alexandrabruhn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0