Å så rotatorkuffen nytt

Måndag morgon, trött...ja ni vet. segt att vakna då väckarklockan ringer, gäsp, ta sig i kragen och släpa sig upp.
Hade även imorse en dröm fortfarande på näthinnan, men det är ju 15 timmar sedan...så nä, idag blir det ingen att berätta, för den har flugit sin kos i kosmos.
 
Är ni läss, på att läsa om min axel? Det är jag!!! Men den upptar mkt av livet just nu.
Vaknat några ggr med värk i min axel så idag bestämde jag mig för att kolla med Vc om det finns ngt att göra? Åkte dit 10.40 fick jag tid. Hon undersökte igen och konstaterade att det var inflammation i
 

Möjligen att Rotatorkuffen som är boven, det är ett samlingsnamn för en grupp av djupt liggande muskler som

utgår från olika delar av skulderbladet och fäster i den översta delen av

överarmsbenet. Musklerna är fyra till antalet och har som främsta uppgift att

stabilisera axelleden, men de spelar även en viktig roll vid vridrörelser

(rotationer) samt att lyfta armen i axelleden. Inflammerad sena, del av rotatorcuffen

Skulderledens tak, utskott från skulderbladet

Slemsäck fylld av vätska pga. inklämning

Då man har en rotatorkuffruptur gör det ont att till exempel bära och lyfta föremål. Typiskt är också nattliga smärtor och att det gör ont att ligga på den skadade axeln


Imorgon ska jag till sjukgymnasten för att få ultraljudbehandling av min axel.

 

 

Behandling kan vara:

vila

icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel

stärka och stretchövningar

ultraljud terapi

kortikosteroid injektion

kirurgi (för svåra skador)

 

 

 

Har tagit det lugnt och fick ny medicin igen, inflammationshämmande samt insomningstabletter för lite sömn. Så nu mina läsare, är det god natt för mig. jobbar nu 75%  istället för 100% blir 9-15 tider.

 

Idag blev det havregrynsfrukost, rester av gårdagens ris, kycklingkassler och champinjoner, sallad till Lunch och faktiskt även middag. men då fick jag spe på med lite hallumiost, och sallad =) Kände ingen matlagningsinspiration idag.

 

Men Fisk är nyttig mat Den ger kroppen D-vitamin, jod och selen. Fet fisk, som lax, sill och makrill, innehåller också omega-3-fett, som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom. För Barn är omega-3-fett viktig framförallt för att hjärnan och synen ska utvecklas normalt.

 

Två till tre gånger per vecka Därför är det bra för både vuxna och barn att äta 2-3 portioner fisk eller skaldjur i veckan och att välja olika sorter, både mager och fet fisk. Visst skaldjur räknas med. Jag som älskar skaldjur gör att det blir enklare att komma upp till rätt mängd per vecka. Det ultimata för oss är att försöka äta en fet fisk av de tre fiskmåltiderna.

 

Dagens tänkvärda: Andra lever för att äta, jag äter för att leva? Sokrates

 

Har du tänkt på att om du äter vegetariskt 1 dag i veckan, sparar du 20 djurliv! (läste det i dagens tidning)

 

 

 Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0