Helgen; mat, sorg och tankar

Igår fredag var det som vanligt - jobb. igår jobbade jag 08-17 men efter 16 var det slut barn på förskolan. Vi städade lite och sen satte jag mig en stund vid datorn för att leta bilder på barnen, vi håller på att uppdatera på avdelningen. Tyvärr hittade jag inte bilderna jag hoppats hitta, så 16.30 la jag ner och tog ut flextid.
Cyklade till apoteket för att ta ut ny/mer medicin åt Chanti för hennes hälta. Tyvärr hade dom ingen medicin =/ så vi får vänta till måndag. Cyklade förbi konsum och köpte grill pot. sallad åt sambon.
 
Han slutade tidigt idag, men han var upptagen med att sätta upp den nya ytterbelysningen på förrådet och ställa in den nya lagerhyllan, så då fick jag handla innan jag kom hem.
 
Gjorde yogapasset innan jobbet, det är så skönt att jag får till det nu. dvs stiger upp så jag hinner innan jobbet, gör mig mkt piggare. Men min axel krånglar, vet ej om det blir bättre?
 
Tänkvärt:
Tänk vad pengar som går åt för att äta oss runda goa och ibland överviktiga, sedan använder vi ännu mera pengar på att gå ned i vikt!”
 
 
Igår fredag åt jag;
Frukost; Havregrynsgröt, hallon, nötter med mjölk samt ett glas smoothie på banan, hallon, mango, juice och naturell yoghurt.
 
Lunch jobbet; Veg lasange, 1 hårdmacka, vatten
 
Mellis; Hade med mig 250 ml smoothie från morgonen, 1 rågrut hårdmacka med ägg
 
Middag; 1 liten kycklingfilé, ½ stekt sötpotatis, champinjonsås på färska champinjoner, sallad på mangoldblad, tomat, gurka, rädisa, paprika. Blev jättegott.
 
Kvällsgott; 1 fruktsallad på ½ banan, 1 päron, 1 kiwi, 2 passionsfrukt. mmm gotta.
 
Vi såg en dålig film... suck, och så började vi på ytterligare två...men igår vart det inget bra alls på filmsvängen. Jag gick och la mig 22.15 och såg ett inspelat avsnitt av komissarie Lewis, det var iaf bra!
Tog en citodon för natten, då axeln bara värker och är elak.
 
Idag Lördag. Vaknade av värk och Chantis jamande. Klev upp och gav dom mat, men tog ytterligare en citodon och la mig, somnade om-skönt.
Steg upp ca 8.45 för min telefon ringde 08.10 och väckte mig. stängde dock av signalen, men somnade inte om.
 
Kokade mitt varmvatten och tog telefonen till yogarummet. gjorde min yoga och ringde sen upp min Mor. Hon hade spelat på V75, så jag fick hästarna. Hon höll på att rensa och stöka. Så vi pratade på en 40 min.
 
Dags för Frukost; 1 Smoothie blev det. Har nämligen fått tillbaka illamåendet, och har huvudvärk idag. Så vad tror jag det beror på?
Dr Eva (min egen diagnos) tror att jag lider av .. sorg-stress som är obearbetad...
 
”Nästan allt som påverkar dig negativt är en sorts sorgupplevelse”
 
 

Vi är vana vid att sjukdom kommer från rent fysiska åkommor som skador eller defekter i kroppen. Det vi ofta missar är att sjukdom kan komma från sorg. Den vanligaste naturliga orsaken till kronisk sjukdom är olöst sorg, vilket vi sällan talar om.

 

Sorg är en naturlig känsla hos oss människor och alla drabbas av sorg någon gång under livet. Sorg som hanteras på ett effektivt sätt kan den leda till andlig tillväxt och ökad medvetenhet, medan en obearbetad sorg kan leda till sjukdom, värk, depression, magvärk, huvudvärk/migrän och andra känslomässiga störningar inkluderat mani och psykos.

 

Det mesta av vår psykiska energi efter till exempel ett dödsfall går till att bearbeta förlusten och det blir inte mycket ork över till annat.
Relationer är inte utbytbara, utan behöver sörjas.


Det är vanligt att sorgen sätter sig i halsen, som en klump och att det känns svårt att svälja ("globus hystericus"). En klump i halsen tyder således på obearbetad sorg och outlösta tårar.



Att gråta vid sorg kan släppa på spänningar och stress. Vi har flera sorters tårar, beroende på om det rinner i ögonen för att de är torra eller om vi gråter för att vi är ledsna. När vi gråter av ledsamhet och sorg innehåller tårarna högre mängd stresshormoner, vilket innebär att vi "gråter ut vår stress".  

 

Tiden läker alla sår - denna myt gör sörjande passiva istället för att aktivt söka läkning. Sorgearbete kräver tid och det avgörande är vad du fyller tiden med. Problemet är att de flesta saknar kunskap om vad detta sorgarbete innefattar. Tårar är bra men det är inte tårarna i sig som ger läkning.

 

Eftersom myterna om sorg inte ger någon vägledning till hur känslomässig läkning uppnås, utvecklar sörjande ofta egna (negativa) beteenden för att få tillfällig lättnad, t.ex. alkohol, tabletter, arbete, träning, mat, shopping, ilska eller sex. Man hittar helt enkelt en annan kanal för att inte gå under och klara sig i vardagen.

 

Gemensamt för alla dessa flyktvägar är att de tillfälligt förändrar sinnesstämningen och skapar en illusion av förbättring. Detta kan ta den sörjande längre och längre bort från det sorgarbete som behöver göras.

 

Att våga, orka och tillåtas sörja är alltså viktigt för den framtida psykiska hälsan.

 

Vi sörjer därför att vi behöver ta in förlusten vi lidit. Sorgen är ett sätt att uppleva och visa inför oss själva och omvärlden att vi behöver tid och utrymme att förstå vad vi varit med om.

 

 

Så... När kommer jag att orka bearbeta denna vårs förluster, då jag känner att jag behöver vara där för min Mor som verkar bli mer och mer förvirrad.

 

Därför är jag rädd att min egenställda diagnos på min axelvärk, mitt magbesvär med illamående och huvudvärk beror på obearbetad sorg efter kära Lena (min svägerska) och min älskade Syster Elisabeth. Jag känner mig mitt inne i en glaskupa, där världen fortsätter som vanligt på utsidan, jag jobbar, tränar, äter och tar emot intryck men känner mig ändå bortkopplad på ett overkligt sätt.

 

 

 Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0