Å lite katastrof gojs...

Ok då... inga större katastrofer dock.
Natten till idag var inte bättre än igårnatt... Men nu var det inte sambons telefon, utan sambon katt Mango. Han har stökat och jamat hela natten, fick så spänningshuvudvärk så återigen var jag upp 04.00 ich och tog mig en starkare tablett, smorde linement på nacken och somnade om. Vaknade sen av klockan å kände mig pigg som en 100 åring...Gäsp. å klockan var då 05.45...
 
 
Tror bestämt att jag måste ta en tidig kväll.
 
Idag på jobbet har jag sopat och fixat ute under den s.k carporten, blev jättefint.
Lite barn idag, så vi har varit ute en hel del och barnen har lekt. Vädret har växlat, men vi har lyckats missa regn idag. Mina kollegor tog sig an en del av förråden inomhus.
The big boss förärade oss med en titt idag, men vet inte när och om hon har ngn tid till mig och mitt lilla uppdrag som vi ska gå igenom. Papper är vad hon kastar runt och ser lite tungsint ut.
 
 
Från förskolan såg vi en helikopter som parkerat vid grillplatsen/ Gäddviken. Kanske inte det vanligaste om man bor någon annanstans, men i Arjeplog kan man då parkera med vad som helst hursom helst =)
Tog en bild då han sen flög över oss på förskolan.
 
 
Idag åt vi snabbmat till middag, blev fullkornspasta, choritzo med ost i med lite tomat å gurka. Orkade inte laga mer avancerat än så, för jag var otroligt hungrig =)
 
Övrigt består denna dag bara soffhäng med sambon och kissarna, solen lyser på utsidan å det blir så vackert utanför mitt fönster med sommarblommorna jag har på altanen.
 
När svärfar fyller år den 17 juli ska jag baka denna tårta, som är super god!
 
 
Dagens Receptet/ Mandeltårta

6 dl sötmandel
1 1/2 dl hasselnöt
1 dl fruktos
3 äggvitor
9 ägg
4 msk kakao
400 gr mörkchoklad
6 dl turkiskyoghurt
4 dl Vinbär

Gör så här:

1. Koka upp vatten i en kastrull. Häll i 6 dl sötmandeln och låt koka cirka 10 sekunder. Häll över i ett såll och låt svalna något. Tryck ut mandeln ur skalet med fingrarna.
2. Lägg de skollade mandlarna, 1 1/2 dl hasselnöt, 3 äggvitor, 1 dl fruktos i en matmixer.Mixa till slät massa. Lägg massan i kylskåp tills den skall användas.

3. Riv den kalla mandelmassan med ett rivgärn
4. Skilj 6 ägg till äggvitor och äggulor. Blanda gulorna med mandelmassan och blanda i 4 msk kakao
5. Vispa äggvitorna till ett hårt skum, vänd försiktigt ner i smeten
6. Bred ut på ett bakplåtspapper och grädda ca 20 min i 175 grader.
7. Låt tårbotten svalna.
8. Smält 400 gr mörkchoklad över ett vattenbad. Vispa upp 3 ägg i en bunke och blanda i lite i taget av den smälta chokladen.
9. Rör i 6 dl turkisk yoghurt.
10. Bred ut chokladmoussen över kakan och strö över vinbär
 
 
 
 
Dagens tänkvärda:
Du väljer dina känslor, så välj det som du mår bra av. Du är starkare än du tror.
 
 
 
 
 Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0