Begravning av kära syster

Jag var i Luleå i början av veckan, åkte ner på måndag, syskonen från söder var då redan i Luleå och jag mötte upp dom på Ica Maxi då jag ändå kom den vägen. Det var dags att handla, för dagens middag skulle ätas gemensamt hos Mor. Det blev lax och mitt recept på sås, med kokt potatis. Ingen var så intresserade av sallad så jag lyckades iaf skala mig en morot och gnagde denna till.
 
Sen umgicks vi och pratade senare med prästen, DAGEN innan begravningen. Mkt dålig framförhållning kan jag (och resten) tycka.
Vi for till Mor och där strök jag skjortan sonen skulle ha, strök även skjorta åt bror. Senare gick jag till sonen och vi bäddade bäddsoffan klar. Sov hos son denna gång då det var fullbelagt hos Mor. Syster och brorsdotter sov i systerdotters lägenhet, för då passade de på att hjälpa henne städa lägenheten också =)
 
 
 
Begravningsdagen; Tisdag. Vi steg upp och gjorde oss klara, Klädde oss fina och gick ner till Mor. Sen åkte vi alla till kapellet där begravnings gudtjänsten skulle vara. Syster Barnen och även syster ville ha en stilla begravning och för de närmaste, så vi var bara de närmaste och mostrar, farbror till syster som var där. Systers äldsta vän var också med, hon hade ringt och frågat om detta gick för sig, så jag tyckte detta var ok.
 
Prästen var av den gamla skolan, väldigt mkt om Jesus Kristus och dennes uppenbarelse mm, vilket vi alla tyckte var lite tungt, med andra ord... ingen lättsam begravning där syster fick lysa, utan mer en gudstjänst kan vi tycka.
 
Min svägerskas begravning var så otroligt annorlunda. Jättemånga i kyrkan och även efteråt. Men själva begravningstalet var så mkt lättsammare men ändå seriöst och Lena var i centrum. Själva begravningen var dock inte känslomässigt lättare på ngt sätt.
 
Barnen hade valt två låtar som var mkt min syster. Love me tender av Elvis Presley  (January 8, 1935 – August 16, 1977) Min systers absoluta främsta idol, som hon grät över då beskedet om hans död kom.
Då kom tårarna och alla mina känslor bara vällde fram.
Den andra låten var av Björn Skifs "håll mitt hjärta" som också är otroligt fin.
 
Min syster läste också en dikt, (har den på bloggen sen tidigare) som speglade min syster.
 
Den dagen jag går
för att ej vända åter,
jag vill att ni minns mig
precis som jag var.
Det blir bara värre, mina kära
om ni gråter,
för ingen kan ändra
det öde vi har.
Den dagen ni står här
och kanske mig saknar,
jag vill att ni lever
och livslusten har.
Mina älskade kära
jag vill att ni vaknar
och lever de dagar
den tid ni har kvar.
 
Det var otroligt att hon hade sinnesnärvaro att orka läsa den.
 
Efteråt åkte vi alla till Hertsön och fikade i en lokal de hyrt. Smörgåstårta, bullar, fika mm. Tyvärr var det ju inte laktosfritt och smörgåstårtorna var inte enbart fisk eller kött utan blandat. Så det blev dock en bulle och saft för mig, som glömt te påse hemma.
 
Alla som då kunde äta den goda tårtan tyckte den var jättegod.
 
Senare blev det att vi beställde pizza, då ingen orkade ställa sig och laga ngn mat. Jag var nog bland de hungrigaste. =) hade ju inte ätit på hela dagen.
 
Vi satt sen och pratade minnen om min syster, å det kändes bra. Kände mig tom i huvudet och slut i kroppen. Vi gick till sonen och la oss runt 23.30, vaknade på dock på natten av en fruktansvärd magvärk. Tarmarna hade nog tänkt strypa varandra, så jag vred mig av magsmärtor i ca två timmar innan jag äntligen kunde slappna av och somna om.
 
Jag har ju lämnat prov ifall jag är gluten intolerant, får se om detta är så. Men pizza är ju inte den ultimata maträtten om jag är överkänslig mot gluten.
Fick nämligen samma hemska magknip i fredags, så det däckade mig 19.00 på kvällen, hade såna kramper att jag hade svårt att andas. Som att föda barn Puh...
 
 
 
 
 Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0