kustensvich

Hemma igen efter en sväng till kusten för att vara hos Mor som är ganska orolig just nu över syster som ligger kvar på sjukhuset. Systers kropp börjar långsamt ge upp, vilket är otroligt svårt att behöva bevittna. Besök då givetvis hos syster, som mellan varven bara sover och däremellan är med och vaken. Även om hjärnhinneinflammationen påverkar henne en del, dels minne men även annat.
 
Hon är så jäkla go min syster, känns så jäkla jobbigt att detta sker. Hon har tur som har fina barn som kan vara hos sig i denna stund. Själv känns det mest som jag flänger fram å tillbaka och inte egentligen är till någon större nytta.
 
Igår åkte jag då hem efter att åkt ner på onsdag efter jobbet, kom fram till syster på sjukhuset kl. 15.00 och satt där till 16.00 men 15.45 kom hennes son Magnus och vi småpratade lite. For vidare till Mor som gjort en fisk i ugns rätt, smakade bra.
 
Sonen å hans sambo kom över å åt samt syster A-S. vi spelade lite yatzy också, som vi så ofta gör då vi träffas.
 
Träffade syster på torsdagen också, då var hon något piggare men med arm och ben som svullnar och inte riktigt vill fungera.
 
Handlade med son och svärdotter innan vi for till syster, så dom fick bunkra upp lite grann (dock med sina egna pengar) Men med min översyn så det inte bara blev godsaker och onyttigheter.
 
Vi åt en flygande jakob på kvällen som jag tillagade och Mor tog fram tips om hur man får bort stearin på kläder, hade nämligen med mig min tröja som sambon min lyckades stänka stearin på. Hon fixade den, så nu är det bara å tvätta och använda =)
 
Sen satt vi och surrade i soffan och jag masserade Mors ben både onsdagkväll och torsdagskväll då hon har så mkt kramp i benen. Dålig blodcirkulation och dricker för lite vatten. samt att hon rör sig för lite, går väldigt sällan några längre sträckor.
 
Hennes ben mådde bra av massagen och hon fick sova riktigt skapligt båda nätterna.
 
Torsdag fyllde ju min sambo år, så han satt hemma ensam (jag i Luleå) och njöt av Hockey hela em-kvällen.
Saknade mig inte speciellt mkt utan var nog mer nöjd att se matchen.
 
Fredag åkte jag på f.m och köpte en sallad på Dagobert innan jag for. Var hemma 12.30 och åt min sallad, mums. Jobbade sen mellan 13.30-17.30 hade ett barn sista timmen, dom hade fel tid på schemat... suck.
Men det spelade ingen roll, jag skulle ju ändå jobba den tiden. Vi spelade boll och åt frukt innan mamman kom å hämta.
 
Idag lördag vaknade jag 06.00 men låg ända till 08.00 innan jag steg upp.
Åkte iväg på loppis för ungcancer som dom anordnat här i Arjeplog. Det var mest kläder och böcker, så något inköp blev det dock inte. Skänkte iaf 50 kr till ungcancer hjälpen. Fika fanns, men det finns sällan ngt för mig så jag gick igenom där och fick iaf hejja på några av förskolebarnen som var där med sina föräldrar.
 
 
Sen på kalles och lämnade in tipset. Gick en sväng in på present bodan (fann inget) sen in till konsum å handlade lite innan jag for hemåt. Vi fick besök och tog en fika hemma.
 
 
Bilder från vägen ner...
 
 
Renar korsar vägen
 
 
Isen ger med sig utanför Arvidsjaur
 
 
 
 
Närmare kusten...
 
 
 
Idag är min sambo trött, har tydligen känningar av pollen! Fast man inte kan se att det börjat ute ännu, så kanske man kan känna av det ändå? Vad vet jag, är själv inte känslig för pollen allergi.
 
 
Däremot tror jag seriöst att jag närmar mig klimakteriet (övergångsåldern)  Om än att det är lindrigt, så visar tecken att det är nog så... =D Då jag som kvinna inte längre får ägglossning och inte längre kan bli gravid
 
Inga problem dock. Har ändå humörsvängningar i "vanlig" tid trots att jag inte har någon period. Klimakteriet sträcker sig oftast över ett år men kan vara mellan sex månader och fem år. Menopausen inträffar vanligen mellan 45 och 55 års ålder. Jag hoppas jag har den kortaste perioden då =)
 
 
I vissa kulturer, som bland Mayakvinnorna i Yucatan, upplever kvinnorna exempelvis inga värmevallningar. Värmevallningar är det vanligaste klimakteriebesväret i Sverige, där 75-80% uppskattas uppleva det. Ett annat exempel är Botswana där kvinnorna rapporterar att det mest tydliga klimakteriesymptomet är en ökad sexlust (64%). I båda kulturerna ses klimakteriet som någonting positivt som även ger ökad status. Även de japanska kvinnorna är kända för att ha milda klimakteriebesvär.
 
Kvinnor efter klimakteriet, särskilt européer löper större risk att drabbas av benskörhet (kan förbyggas med motion) Även risken för hjärt och kärlsjukdomar ökar efter klimakteriet, då östrogenets skyddande effekt avtagit.
 
 
Andra symptom som förekommer är försämrat minne, försämrad självkänsla, humörsvängningar, irritabilitet, koncentrationssvårigheter, ledvärk, minskad sexlust, muskelvärk, nedstämdhet, och yrsel.
Inget av detta har ännu drabbat mig =) Hoppas det förblir så också.
 
 
Firade sambon igår, han fick presenter. En hängmatta, en utekatt av betong och nya mjukisbyxor av mig, av sonen en grilltändare, och av Mor en grillgaffel (tips jag gav då vår är slut nu)
Han blev jätteglad och nöjd. =D skönt!
 
Idag lördag kanske det blir lite god mat och soffhäng med film.
 
 
Recept
 
Krämig kyckling i ugn 5 port

10 stora champinjoner
1 paket bacon (finns numera kalkonbacon)
5 dl mat/grädde (laktosfri)
2 msk timjan
2 msk persilja
1 tsk salt
2 krm peppar
5 kycklingfiléer
1 dl jordnötter (föredrar cachewnötter)

Gör så här:
1. Sätt ugn på 225 grader
2. Skiva eller hacka champinjonerna
3. Strimla bacon och stek knaperstekt till sätt champinjonerna
4. Häll över grädde låt puttra ca 4 minuter
5. Krydda
6. Dela kycklingfiléerna mitt i tu och lägg i en ugnsform och häll över såsen
7. Baka i ugn i ca 25 minuter
8. Toppa med nötter och servera med blandade grönsaker
 
 
 
Vädret är grått med småregn...men snön ska ju bort på ngt sätt.
 
Dagens Tänkvärt
DU får stå ut med regnet, om Du vill njuta av regnbågen.
 
 
 
 
 Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0