Socker/glutenfria kladdkaka utan laktos Recept

Den 25 okt under rubriken "Times goes by" skrev jag om den goda kladdkakan jag gjort, lovade skriva ut receptet så här ska ni nu få det.
 
Evas Socker/ glutenfria kladdkaka utan laktos =)
 
Innehåll:

75 g smör (laktosfritt)

3 st ägg

1 dl cocos socker

1 dl stevia sweet, sötningsmedel

¾ dl kakao

100 gr mörk bakchoklad (hackad, kan givetvis uteslutas om du önskar)

1 dl hasselnötter (valfritt, skippa om du väljer att ha kaffe istället för mjölk)

1½ dl potatismjöl

1 dl mandelmjöl

2 tsk bakpulver

1 vaniljstång

1 dl laktosfri mjölk ( kan byta ut mjölk mot starkt kaffe,
blir en annan smak då)

 

Formen;

Smöra formen

Kokosflingor

Gör så här;

Smörj en form med löstagbar kant ca 22 cm i diameter, strö i cocosflingor

Smält smör, vispa ihop ägg och sötningsmedlet

Blanda i kakao, hackade hasselnötter och hackad blockchoklad av godare kvalitet, potatis och mandelmjöl, bakpulver och vaniljstången

Vispa ner choklad-mjölblandningen i äggsmeten tillsammans med smör och mjölk (ev. kaffe) och rör ihop, en ganska lös smet

Häll allt i den i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 22-24 min

Låt kakan svalna, lossa kanterna, servera med laktosfri grädde och ev pudra lite florsocker ovanpå.

Supergod! (tycker jag)

 

Lycka till med baket.

 

Idag är jag hemma och förkyld, tryck i bihålor, halsont och huvudvärk med feber. Smittar ju mest de första dagarna då det brutit ut så det blev till att stanna hemma. Jag har känt under helgen att det var på väg, halsen har ömmat och jag har varit väldigt frusen och trött.

 

 

 

Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0