Min fina clivia

Clivia heter också Mönjelilja och är en riktig gammaldags krukväxt. Jag har haft mina under många år och inte
förrän jag flyttade till Arjeplog och trähus utan några element har dom nu börjat blomma.
 
Jag har inte dom där gröna fingrarna min Mor och min kära (nu bortgångna) syster har/hade. Men jag tycker mkt om blommor, de gör mig glad och även frustrerad. Jag har väldigt svårt att kasta sånt som lever, så jag kastar aldrig bort mina blommor så länge det finns liv i dom.
 
Så mina clivia blommor har ständigt hängt med mig, nu säkert i 25 års tid. Dom senaste tre åren har dom gett mig ögonfröjden av att blomma.
 
 
 
Dock har inte alla börjat blomma, men förr gav ingen av dom mig denna vackra blomning, så nu finns det ju även hopp för de andra blommorna.
 
Nu har jag även förstått att man ska låta blommorna vila på vintern, dvs väldigt sparsamt vattna dom. Nu är jag ingen som jämt ränner med vattenkannan och vattnar, utan alla mina blommor får vatten så där en gång i veckan. Vissa hinner bli lite slokörade, men de flesta verkar acceptera min vattenranson...då de sällan dör för mig. Dom blir snarare fler och fler, så mina blombänkar under fönstret snart inte längre räcker till.
 
Blommorna är tydligen även känsliga för drag, men ingen har då verkat må dåligt trots att jag ofta har fönstret öppet på glänt. Tycker om fräsch doft i huset och vill gärna vädra så snart det blir lite varmare ute.
 
 
Bjuder även på en bild av mina påsk tulpaner, som jag själv gett mig.
 
 
Hoppas er påskhelg är lika trevlig som min.
 
Idag är det dock söndag och påsk dagen, och min kära son med sin sambo åker hemåt idag. Jag hoppas vi hinner ut en sväng idag också. Solen lyser och tempen är redan nu på 1 plusgrad i skuggan =)
Kanske käka souvas idag, (Souvas – en samisk maträtt för vardagsbruk,rökt ren innanlår i tunna skivor) ute vid stugan eller... Min sambo gör den med runda potatisar i burk, salt och peppar och grädde.
Sambon min var visst inte så sugen på att åka någonstans, så vi får se vad som sker.
Iaf så gillar sonen denna maträtt även om jag själv inte äter det.
 
 
 
 
 
 
 Be healthy, keep up, and be you. Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0