Rent spel

Det blev en underbar lördag =) Älskar att ha sonen å hans sambo hos mig. Det blir så mkt mer aktivitet här hos mig, då jag får med mig någon/några =) hehe.
 
Igår steg vi upp skapligt, jag vid 07.30 och barnen runt 09.00. Vi åt en stadig frukost även idag, solen sken.
Sonens Malin behövde ut och köpa cig, =/ så vi drog iväg på Ica. Handlade även samarin, uch vad magen mår dåligt av påskgodis. Men sonen ville övningsköra lite, så vi åkte iväg till min gubbes arbetsplats och där fick han köra, starta, stanna, backa, parkera mm för att känna på hur det känns igen. Han körde ju mkt för 8 år sen, då han skulle ta körkort första omgången. Men lusten fanns inte riktigt då, så han la ner det. Men nu på sitt jobb får han hjälp med teori, därför var han lite körsugen.
 
Sen begav vi oss hem, men väl hemma kändes det trist att bara vara inne. Så vi kände att vi ville utmanade stigen mot stugan som svärfar försökt trampa upp med snöskor igår e.m, så vi inte skulle trampa igenom. Ja, på vissa ställen är det snödjup på 60-80 cm.
 
Så vi packade med lite matsäck, gubben min stannade dock hemma idag men vi övriga tre körde till stugan.
 
Solen sken, men inte riktigt hela tiden, och det blåste rätt mkt. Som ni ser så är snödjupen ojämn, det börjar bli bart på vissa ställen där solen ligger på, men i skogen är det inte lika snötunt.
Men vi gjorde upp eld.
 
 
Fick sätta upp morrikan som vindskydd =) Man tar det man har.
 
Vi hade mys ändå. Men vi tog ett parti yatzy inne i stugan, så vi inte skulle blåsa bort. Svärfar kom förbi, han hade cyklat dit =) (lämnade cykeln vid vägen) Tog en kopp te och kaka med oss inne i stugan innan han cyklade vidare.
 
Runt 14.00 var vi så hemma igen, då påskmiddagen skulle ske 15.00 idag. Sambon min ska ju se hockey.
(Skeå vann överlägset idag)
 
Jag hann in i duschen och sen satte jag igång med påskmiddagen som idag bestod av;
Förrätt; sill, potatis, en härlig påsk sallad på
 
kokta ägg
Melon i bitar
Gurka
små plommontomater
Rädisor
schalottenlök
avokado
ruccolasallad
lite pressad citron över
lite romkaviar
 
till detta blev det Skagen sallad på BRK, tunnbröd och gravad öring från svärfar.
 
Varmrätten blev helstekt laxsida i ugn, potatis, min fisksås, bröd och sallad.
 
Efterrätt, påsktårta. Åh gud vad god den blev. Jag hittade ett recept i Må braNr 4 som jag provade på. Då jag blir så dålig i magen av mjöl, ville jag göra en mjölfri tårta i år. (hitta receptet på; recept.mabra.com)
 
 
Kiwitårta heter den. 180 kcal i deras recept, men det blev nog mer då jag tillsatte choklad och grädde, men det hade varit lite tomt utan en klick grädde till)
 
Botten;
3 dl hasselnötter
2 dl rörsocker
1 msk potatis mjöl
½ tsk bakpulver
4 äggvitor
 
(visste ni att det numera går att köpa äggvitor i flaska, mkt praktiskt)
 
Gör så här;
Ugn 180 grader
Smörj en rundbottnad form med löstagbara kanter
mal nötterna (låter illa i matberedaren) och blanda i socker, potatismjöl, bakpulver. Vispa äggvitorna till hårt marängskum och vänd försiktigt i nötblandningen. bred ut i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min.
 
Kola/chokladglasyr ovanpå
2 dl grädde 36%
1 dl mellanmjölk
1 dl rörsocker
1½ msk smör
1 msk kakao
(jag satte även i några bitar vit och 70% mörk choklad mot slutet)
 
Koka alla ingredienserna till glasyren i en tjockbottnad gryta tills den tjocknar, tar ca 30-45 min beroende på storleken på grytan du använder, jag använde en 2-litersgryta och det tog den längre tiden, och alldeles i slutet satte jag så i chokladbitarna jag hackat.
 
Då nötbotten kallnat häller du på glasyren, låt stå och stelna. Vi åt tårtan dagen efter och det var perfekt.
 
Garnera med kiwi och själv tog jag physalis istället för mandarinklyftor (tycker inte om apelsin och choklad ihop)
 Vispade så även grädde till och det vart så supersmarrigt.
 
Alla blev mätta och nöjda. Svärfar traskade hem till sin hund Sally.
 
Så började matchen i Tv och sambon min försvann till den. Själv så tog jag en yatzy med ungarna efter att jag städat undan.
Vi fortsatte senare med Chicago och då matchen var slut kom även gubben och deltog i kortspel. Vi hade jättetrevligt med mkt skratt och trevlig samvaro. Ingen Tv för oss denna kväll, skönt.
 
Vi la oss runt 23.30 och sonen klagade då på att rumpan kände träsmak, efter att vi suttit i köket så länge å spelat =)
I-lands problem... hehe
 
 
 
 
 Be healthy, keep up, and be you. Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0