Siebniesbuovdda

Japp, det blev storberget dvs Siebniesbuovdda ( 714 m ö h) Det vart en fantastisk tur upp på toppen. Väl markerad liten stig som vi hittade direkt. Blött så in i norden var det, så vi mer eller mindre plumsade 500 meter från starten, klafs klafs. Men vilken bra investering jag gjorde då jag köpte mina vandringskängor, ångrar mig inte ett ögonblick. Torr om fötterna, känns toppen då di andra denna gång tyvärr blev väldigt blöta.
 
 
 

 
Vi åkte vid 18.00 från Arjeplog och det tog ca en timme att köra dit efter grusvägarna. Framme och kl hade då blivit 19.00 och vi drog på oss skor och ryggsäckar å traskade så iväg. Solen sken och det tidigare åskvädret var förbi.
 
Det var mkt skog, inte så mkt kalfjäll... men vackert ändå.
 
Anna tog täten, känns tryggt. Hon är duktig på att följa vimplarna, vilket inte jag är... tappar dom ur sikte ideligen, så det är så skönt att hon går först. Så jag å svärfar hakade på henne, hunden Sally skulle givetvis vara kring benen hela tiden och då det blev brant var det lite trixit. Parera stenar å hund i uppförsbacke =) men det gick ju det också.
 
Även idag fredag, sista helgen på semestern skiner solen, vilket alltid får mitt humör på TOPP =) hihi.
 
Bjuder på lite fjällbilder på gårdagens topp.
 
 
 
Skogen upp, svårt att se men det ser jättemurrigt ut då det hänger på träden. en trollskog =)
 
 
 

Utsikt på väg upp, rätt fint va!
 

På toppen av storberget
 
 
På hemvägen såg vi en av de sötaste renar jag sett häruppe. Mörk mörkt brun, nästan svart med vit mule och fina horn =) men som chafför hade jag inget att fota den fina renen med.
 
 
 
 
Nu ska jag ut på barkbanan en sväng.
 
 
Önskar dig en bra dag å tack för din titt.
 
 
 Siebniesbuovdda/Storberget (nära Eriksholm 714 m ö h) Gjord, tjeck.
 
 
"Bara" resten kvar:
 
Alep Iksják (intill Hornavan, 789 m ö h)
 
Avvuhatjåhkkå (intill Mierkenes, med masten 1 054 m ö h)
 
Kráhpiesvárrie (intill Gautosjö, toppen Tjårras 1 036 m ö h)
 
Välbmaboulda (710 m ö h intill sjön Uddjaure)
 
Ruonektjåhkkå (söder om dalgången Smuolevágge 1 516 m ö h)
 
 
 
 
 
Be healthy, keep up, and be you. Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0