Må gott!

 

3 tips för att må bättre, förhoppningsvis!

 


Så var jag där igen. Slog på mig själv, alla dessa måsten, blev istället vila i yogarummet.

Så jag gav kroppen och sinnet vad den behövde just då och när jag släppte lite på prestationerna (blev ändå att sen städa förrådet, tog resten av dagen) 

Så iaf när jag låg där på yogamattan och tittade i taket kom jag fram till tre punkter som är viktigast för hälsan:

 

1)  Fråga dig själv – Vad behöver jag idag?

Detta är en enkel men väsentlig fråga då den bekräftar att du, din kropp och ditt sinne, är experten och vet vad som är allra bäst för dig.  Alltför ofta litar vi mer på andra människors råd än vad vi litar på oss själva. Varför det egentligen?

I själva verket är vi olika. I själva verket är varje dag olika.

 

Vissa dagar känner du dig kanske lugn och stabil. Andra dagar känner du dig fylld med energi och kraft. Ge dig själv friheten att justera hur du tar hand om dig själv utifrån hur du mår just nu, just idag.

 

Speciellt för oss kvinnor är det viktigt att lyssna på vår månatliga cykel. För det är så hur mycket vi än vill negligera det så har våra kroppar olika behov beroende på var vi är i vår cykel. Hedra det. Vi kan inte köra samma tempo varje dag hela månaden.

 

2) Spendera tid att reflektera

Du kan endast lära dig om dig själv och justera hur du tar hand om dig själv om du spenderar tid att reflektera över hur olika aktiviteter får dig att må.

 

Exempelvis en del kan vilja börja dagen med en meditationsstund medan andra föredrar en löprunda i friska luften på morgonen. Båda får sina behov bemötta. Till lunch älskar en del att äta en fräsch sallad medan andra behöver rejäl husmanskost. Inget är bättre eller sämre än det andra. Vi är bara olika och har olika behov. För att fungera optimalt måste vi möta just våra behov.

 

Genom reflektion kan du verkligen lära känna dig själv, vilket, om du frågar mig, är det viktigaste hörnbiten i att ta hand om sig själv för genom reflektion lär vi oss också höra när ”lathetsrösten” gör sig hörd för den finns där också…

 

3) Sluta döm dig själv

Att ta hand om sig själv handlar inte om att vara bra eller dålig. Det handlar inte om att vinna eller förlora. Att ta hand om sig själv innebär just att ta hand om sig själv.

 

Precis som ett barn inte svarar speciellt bra på att gräl och bestraffning så gör inte du det heller. För att lyckas ska du hålla dig själv i handen hela tiden oavsett vad som händer. Det innebär att visa sig själv medkänsla, vänlighet och tålamod. Använd dig av en lekfull och flexible taktik för din personlig utveckling istället för en hård och dömande. På så sätt skapar du plats för dig själv att blomstra, trivas och vara i linje med dina fantastiska förmågor och möjligheter.

 

Vad tänker du när du läser detta?

 

Förra veckan kändes av ngn anledning tuff för mig. Inget gick min väg. Jag var mest trött.

 

Det är lätt att fastna i dessa känslor. Känslor av trötthet. Uppgivenhet. Orkeslöshet. Grinighet. Ensamhet. Och så vidare. Mörkret och kylan hjälper ju inte precis till. Men ljuset är ju iaf på G snart...

 

Det enda jag försökte under veckan var att inte fastna i dessa känslor. Acceptera att de var där men inte låta det bli som ett klibbigt och kladdigt tuggummi som jag satt fast med skon i. Men fredag tog dom överhand och det rann över.

 

 

Så när du (jag) känner dig riktigt nere. När du har det riktigt jobbigt. Istället för att fokusera på det jobbiga så lyft luren och ring till en person som är viktigt i ditt liv och tala om till denna varför du är tacksam över att ha henne/honom i ditt liv och känn skillnaden i hur du mår.

 

Under lördag, då känslorna lagt sig ngt så ringde jag och pratade både med min Mor och syster och sen med min son. Fick även en messkram av systerdotter och då messade jag även systersönerna och kollade att dom mådde bra. Då kändes det bättre igen. Tack Linda =)

 

Det är väl ändå värt att prova?

 

Övrigt jag gör just nu är att jag försöker röra på mig så mkt som möjligt.

 

Jag sparkar eller cycklar till å från jobbet 3 dar/v och två dagar då jag börjar tidigt å öppnar, promenerar jag hem (åker med sambo till jobbet) Onsdagar har jag Zumbamixen och under 5 dagar/v yogar jag. (2 dagar, då jag öppnar, mediterar jag då jag slutat tidigt)

 

Under helgerna försöker jag mig på att hinna ut och promenera 1 av dagarna. Eller kör min konditions DVD.

 

Måltiderna försöker jag hålla små och med sallad till, dricker nyttig smoothie på morgon eller gör fullkorns havregrynsgröt med bär och nötter, mjölk. Äter även vitaminer och dricker Mighty green alger.

 

Dagens tänkvärda:

The Happiest people don´t have the best of everything,

They just make the best of Everything

 

 

Ha en skön söndag.

 

 
Be healthy, keep up, and be you. Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0