O påsken

Dvs inte så mkt påsk känsla iår. Barnen var hemma hos sig vid kusten och jag var inte vid kusten å fira Mor som idag blir 83 år.
Jag skickade henne ett påskägg med godis och en ring som var fin. Hon tappade nämligen bort sin ring som hon köpte då vi var i Tunisien för tre år sedan. Så för att glädja henne köpte jag henne en liknande bred ring som hon så länge önskat sig. Dock lite influerad av min syster som också var inne på dessa bredare ringar =)
 
Vi åkte till stugan i går, då det utlovade dåliga vädret bara var lögn och SOLEN sken (tack universum)
Vi myste där, fikade medhavet te och en kaka och senare grillade vi så korv över glöd i eldstaden. Jag kände mig lite stressad då jag kände att jag behövde städa lite inför middagen, men då svärfar kom till stugan hade han "glömt" påskmiddags inbjudan så då helt plötsligt hade vi ingen påskmiddags gäst.
 
Jag tyckte till min sambo att vi kanske skulle strunta i vår middag hemma å åka ut och äta, just då var han inte så sugen på detta.
Jag gav sambon ett hjärtformat påskägg med godis =) hade köpt ett till mig själv också, dock ett vanligt.
 
Senare blev jag så där seg, men griljerade skinkan som sambon köpt till sig, å vi skulle ha på påskbordet. Han vart helnöjd med skinkan (bra) Då tyckte sambon att visst kunde vi åka ut och äta, men då var min lust som bortblåst. Ides inte duscha å fixa till mig så jag tackade nej (trist kände jag mig)
 
Gjorde istället kotlett/sås/tomater och ugnspotatis till honom och själv var jag inte hungrig alls så jag värmde bara öringen med stekt potatis som vi åt i torsdags. Tyvärr orkade jag inte ens äta upp det, för jag hade lixom ingen matlust alls. Då tyckte sambon att det var nog bra att vi inte gick ut och åt, då jag inte hade matlust.
 
Så det blev lixom ingen påskmiddag för oss i år. Varken, sill/potatis/ägg/skinka/lax, påsk rim, inga påskliljor, inga påskkärringar (bara på förskolan) inget påskpynt eller ens efterätt. Men det gick alldeles utmärkt ändå =)

Vart en helt vanlig helgdag, men med påskägg framför kvällens filmer som blev:
 
En sann historia om Belle
 
Belle (2013)
 
Belle är inspirerad av den sanna historien om Dido Elizabeth Belle (Gugu Mbatha-Raw), oäkta blandras (mulatt) dotter till en Kunglig sjö kapten. Uppfostrad av sin aristokratiska farfars farbror Lord Mansfield (Tom Wilkinson) och hans fru (Emily Watson), ger Belle härstamning hennes vissa privilegier, men färgen på hennes hud hindrar henne från att fullt ut delta i traditioner hennes sociala ställning. Kvar att undra om hon någonsin kommer att hitta kärleken, Belle faller för en idealistisk ung kyrkoherde son böjd på förändring som med hennes hjälp, formar Lord Mans roll som Lord Chief Justice gör sitt beslut på en monumental fall om Englands uppfattning av slaveri.
 
Rätt bra, dock lite seg emellanåt. 3 av 5 får jag ge denna film.
 
 
Helen of Troy (2003) Med skådisar som; Sienna Guillory som Helena, Matthew Marsden och Rufus Sewell
 
 
Paris ser Helena och dito i en vision långt innan de träffas. När så Helena möter honom blir de förälskade och hon rymmer med honom till Troja. Menelaus blir galen av svartsjuka och låter brodern Agamemnon (Rufus Sewell,) som gärna vill Helena för egen del. Övertala honom att starta krig med Troja, där Menelaus får tillbaka sin fru och brodern tar Troja. Kriget varar i över 10 år (men ingen åldras i filmen) Paris dör och det slutar med att Helena följer sin man tillbaka till Sparta. Agamemnon  dör av sin egen frus hand då han innan resan mot Troja dödade sin egen dotter för att blidka gudarna.
 
Filmen var en 2a av 5 möjliga.
Har sett Helena of Troj 2004 också, där var skådespeleriet aningen bättre, men storyn är rätt tunn då man focuserar på Helen of Troj.
 
Den "verkliga historien" om "den mest kända av krigets i historien" - den tioåriga belägringen av Troja över dottern av en gud, den vackraste kvinnan i världen - är inte riktigt lika spännande som man skulle kunna önska sig.
Dräglande män som kommer överens om att hon ska visa upp sig naken, då de singlat slant (ring) om vem som ska få henne till hustru efter att hennes styvfar inte längre vill ha med henne att göra.
 
 
Under fm har det snöat, nu lyser Solen igen. Kanske blir det en utflykt även denna dag?
 
 
 
 Be healthy, keep up, and be youMer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0