Skruden ska så bytas ut

Idag är det så onsdag, var till sjukgymnasten på morgon och fick behandling. skönt.
Korticonsprutan verkar ha träffat ganska rätt, känns mkt bättre och inte fullt lika ihållande värk. Bara att sköta sig nu så jag inte förstör detta, vara försiktig och träna mitt program.
 
Därefter skulle jag jobba 9.30-13.30 idag. Vilket kändes lite synd då jag kom med förslaget att vi skulle grilla i kåtan ngn dag, å idag blev det så. Vädret var underbart, så till trots att nu inte jag deltog fick de ett kanon väder att grilla i. Fick klä på barn idag, vilket då inte är det bästa om man ska vara rädd om sin axel =(
 
 
Solen har lyst från morgon till sena eftermiddag/kvällen. Men istället för att vara på jobbet och grilla cyklade jag till affären å inköpte ingredienser till dagens sallad och fortsatte så hemåt. kokade mig en kopp te och satte mig på altanen, och kunde njuta en bra bok och varmt te utan att behöva sitta i jackan =) great.
Mös som bara den, även Chanti ville komma ut och det fick hon. Hon traskade omkring och upptäckte det på altanen som tinat fram, men större delen är utan tak så plätten av snöfritt var inte så stor.
 
Sen gick vi in efter en timme och jag gjorde sallad, sambon kom hem och vi gick ut och gick vår onsdagspromenad. Vi åt då vi kom hem, ljuvligt gott med sallad. Det är så skönt att ha en salladsdag i veckan, då vet jag och behöver inte grubbla över middagstips.
 
Det börjar pratas och grubblas om vi ska gå Top of Arjeplog i år igen. och årets 2015 10 toppar blir;
 
Gáldesbuovdda / Galtispouda (vid Hornavan, gå gärna den gamla stigen från Hällvik 800 m ö h)
Áhkális / Akkelis (intill byn Bukt vid Hornavan 784 m ö h)
Stainak (Laisdalen, intill Delliknäs, toppen 819 m ö h)
Välbmaboulda (intill sjön Uddjaure, 710 m ö h)
Gibdnotjåhkkå (vid Stenudden, nära Tjieggelvas, 718 m ö h)
Tjeäksá / Tjäksa (sydväst om Adolfström, 1 092 m ö h)
Bieljegájsse (Pieljekaise nationalpark, nära Kungsleden, 1 122 m ö h)
Riebnesgájsse / Riebneskaise (nära Kungsleden, mellan sjön Riebnes och Tjärnberg, 1 137 m ö h)
Skärrim (vid Silvervägen, nära gränsen mot Norge, 1 245 m ö h)
Tjårok (nära Kungsleden, mellan Vuonatjviken och Tjieggelvas, 1 398 m ö h)
 
 
FAKTA Top of Arjeplog pågår mellan 15 maj och 30 september 2015.
 
Jag köper inget kort, utan det får bli som det blir. Jag går de jag har tid och möjlighet att gå.
Köper man kort vill man ju gå så många som möjligt, men nu flyttar ju sonen med sin lilla familj hit och då blir det ju annorlunda än förra året.
 
 
Snart är det då dags för Valborgseldarna att tändas, hälsa våren välkommen, vi som inte har sommar redan och snödrivorna är ett faktum.
 
Valborgsmässoafton infaller på solens "kvartspunkt" i solhjulet, mitt emellan vårdagjämning och midsommar.
 
Egentligen hyllar vi idag Valborg, dvs kvinnan de förr räds inom kristendomen =)
Sådan blev nämligen den kristna tidens förklaring av dessa till sitt ursprung hedniska vårseder. Valborgskulten, som uppstod efter hennes död år 779 , kom i hög grad att handla om skydd mot häxor och onda andar.
 
Idag har vi mer kunskap, förståelse och är mer öppna (hoppas jag) till andar, änglar och olika väsen omkring oss.
Så jag tänder inga Valborgseldar för att skydda mig från oknytt utan hälsa dem välkomna till våren och naturens byte av skrud.
 
Troligen blir det en valborg i stugan och tända oss en eld där. Hoppas Universum är oss nådiga med fint väder någon av helgens dagar, precis som idag =)
 
 
 
 
Utanför fönstret ser det idag ut på detta viset. Grannens bil håller på att tina fram så sakteligt.
 
 
 
 
Som ni ser så har vi en del snö kvar.
 
Utanför fönstret satt i söndags denna smala lilla domherre... hehe
 
 
Inte mkt till hals i denna lilla boll.
 
 
Och finbilen då vi körde till Luleå och stannade till vid Antnäs.
 

Mindre snö i Luleå iaf.
 
 
 
 Be healthy, keep up, and be youMer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0