Ljud bokläsning

Idag är temperaturen mild, +-0 och solen har tittat fram. Idag har jag besökt sjukgymnasten och fått fler övningar. De hjälper att träna och det börjar kännas ganska bra. Naturligtvis kan jag och får inte bära eller överanstränga min axel, men träningen hjälper mig att återfå styrkan.
 
Idag har jag även gjort lite yoga, vilket kändes underbart. dock har inte axeln blivit överansträngd.
 
 
Övrigt lyssnar jag nu på ljudboken "sagan om isfolket" så jag är uppslukad av denna och tar det väldigt lugnt nu då jag varit borta en vecka. =) Böckerna är bra på många sätt, men visst blir den lite långrandig emellanåt. Jag kan tycka att de bitarna som berättas om kvinnornas sexualitet kan bli lite väl ingående trots att boksviten är en släktsaga som har sin början i mitten av 1500-talet och avslutas vid 1900-talets mitt
Men det är ju skrivna av Margit Sandemo, så en kvinna vet ju vad det handlar om =)
Men jag kan tycka det blir lite tjatigt.
 
 
 

"Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till Satan. Han blev stamfader till Isfolket.

Tengel lovades jordisk vinning mot att minst en av hans ättlingar i varje generation skulle gå i tjänst hos Djävulen och utföra onda handlingar. Deras tecken skulle vara de kattgula ögonen och de skulle besitta trolldomskrafter.

 

En gång skulle det födas en, som ägde större övernaturlig förmåga än världen skådat.

Förbannelsen skulle vila över ätten, tills man fann platsen, där Tengel den onde grävt ner kitteln han använde, då han kokade häxbrygden som frammanade Mörkrets Furste. Så säger legenden. Om den är sann, vet ingen.

Men en gång på 1500-talet föddes en drabbad ättling av Isfolket. Han försökte vända det onda till gott i stället, och kallades därför Tengel den gode. Det är om hans familj denna saga handlar.

Eller kanske den mest handlar om kvinnorna i hans ätt."

 

Nu läser jag denna;

Elisabet Paladin var mycket bestämd och lät sig inte påverkas av sin mors ständiga tjat om fina familjer och en rik äkta man. Ingen man hade lyckats fånga hennes intresse - tills hon mötte Vermund Tark. Men när Vermund kom för att tala om äktenskap med hennes föräldrar var det inte för sin egen skull han friade - utan för sin yngre bildsköna brors.

 

Bara 29 böcker kvar då. Den jag läser nu är bok nr. 18

 

Margit Sandemo är en otroligt duktig författare, som kunnat skriva så här många böcker från ett och samma tema. Den historien om Isfolket och dess legend.

Alla böckerna, som är på cirka 250 sidor var, gavs ut mellan 1982 och 1989, och de har kommit ut i flera utgåvor sedan dess.Handlingen kretsar till stor del runt släktens kamp mot detta arv men även kring vardagen och universella problem som läsaren kan känna igen sig i.

 

 

 Be healthy, keep up, and be youMer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0