oskrivet och oprövat

Ett tomt oskrivet blad 2015. Vad ska jag fylla detta år med?
 
Mina planer är väl desamma som alltid, önskar så här vid ett nytt år att jag ska vara så rädd om min hälsa, förbättre den så mkt som det bara är möjligt, leva i nuet och inte oro mig så för det som komma skall
Sen önskar jag att fylla min lokal med nya, behövande kunder och många nyfikna yoga kunder som vill bli mjuka, smidiga och hitta en bra träningsform för leder och sin mentala hälsa.
 
 
Tänk efter noga! Genom små positiva förändringar kan du göra stora hälsovinster, öka din livskvalitet och må bättre psykiskt och fysiskt, bli piggare och orka mer. Det är med andra ord en god cirkel. Är inte detta goda nyheter??

Dessa förutsättningar för förändring ligger på det mentala planet. Jag kan tyvärr inte berätta för dig hur du kan peppa dig själv, det är det nog mest bara du som kan. Men det är värt det.

 

Utan pekpinnar så visar, ett stort antal tvillingstudier runt om i världen har kunnat visa att ca 30 % styrs av våra gener och hela 70 % av hur vi lever.

 

Det här är mycket goda nyheter eftersom det till viss del ger dig möjligheten att påverka din livskvalitet.  Du föds med dina gener men du kan själv påverka vilken betydelse dessa gener kommer att ha på din hälsa.

 

”Det betyder att en stor del av befolkningen verkligen kan göra hälsovinster genom små förändringar av sin livsstil.”
- Professor Kay-Tee Khaw, University of Cambridge. 
 
 
Att min opererade axel läker och blir bra.
 
Ska till sjukgymnasten på fredag 2/1
 
Ett av mina magproblem är att jag har IBS, hittade lite bra info som kan hjälpa.
 
Självhjälp - första steget:
Överläkare P.Lindfors bästa råd.
 
 

1) Se över hur du äter. Ät små portioner och ofta. Ät långsamt och tugga ordentligt. (detta MÅSTE jag träna)

2) Överdosera inte fibrer. Vissa fiberrika grönsaker, som ärtor, bönor, paprika och lök, kan ge magbesvär.

3) Håll koll på socker och fett. Socker och sötningsmedel i stora mängder kan ge orolig tarm, liksom fettrik mat.

4) Försök stressa av. Stress ger ökade magbesvär. Avslappningsövningar, meditation och yoga kan hjälpa.

5) Motionera. IBS-drabbade som rör på sig regelbundet har mindre besvär, visar studier. (så, detta VET jag-bara att ta sig i kragen och börja träna mer intensivt igen)


Har jag RÅD att låta bli, har du?

Regelbunden motion såsom en daglig promenad har visat sig vara kopplad till att minska omkring 24 fysiska och psykiska hälsotillstånd och bromsa hur snabbt kroppen åldras, enligt en omfattande forskning.
Sjukdomstillstånden som omfattats är: cancer, hjärtsjukdomar, demens, stroke, typ 2-diabetes, depression, fetma och högt blodtryck.

 

Rekommendationer man kom fram till är:

  • Friska vuxna mellan 18-65 bör sträva efter 150 minuter av måttlig fysisk aktivitet per vecka, till      exempel 30 minuter rask promenad, fem dagar i veckan. Och människor som åtar kraftigare motion, såsom jogging, bör sträva efter 20 minuter tre dagar i veckan
  • Friska vuxna bör sträva efter två träningspass av styrketräning per vecka som arbetar med kroppens
    stora muskelgrupper;
  • Äldre människor kan dra nytta av träning som hjälper till att upprätthålla sin balans och flexibilitet.
  • Människor som är fysiskt aktiva bör fortsätta på samma spår även när de blir medelålders eller äldre.
  • Det är viktigt att inte röka och även att hålla sig till en hälsosam kost.

 

 Önskar mig lixom dig Lycka till i ÅR.

 

 

Be healthy, keep up, and be youMer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre 
 

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0