Kanada besök

Otroligt. Vi fick se ngt vi aldrig förr sett i stugan, då det kommer till fåglar. När vi minst anade sent på midsommardagen kommer en familj Kanada gäss med fyra stora vuxna fåglar (väger ca 4,5-5,5 kg och en vingbredd på 1,8-2,1 meter) och 9 dunbollar ca 1 månad gamla gäss ungar.
 
Otroligt. Var verkligen som att vara Mitt i Naturen dokumentär med levande rekvisita.
 
Bjuder här på bilder från det ovanliga tillfället.
 
 
Kanadagåsen finns i hela Sverige men ska inte finnas i fjällen?! Grunden för de svenska kanadagässen är utplanteringar på 1930-talet.
Kanadagåsen häckar i sjöar, dammar, floder och kustnära områden. Om populationstätheten är hög kan häckning förekomma i löst sammanhållna kolonier. Boet ligger i allmänhet på små öar och kanadagåsen lägger 2-10 ägg
 
 Har massor fler, men två får väl räcka här.
 
Midsommar bjöd på otroligt fint sommarväder, med mkt sol och mkt mys.
 
Svärfar högg tag i krattan och han krattade iår, då inte min axel klarar detta. Annars är det jag som oftast krattar där, för det blir så fint.
Sambon han bytte oljor och fyllde på där det behövdes och bytte ut det som var gammalt.
 
Min sommarbåt för blommorna.
 
Sambo och svärfar hjälpte mig av vicka bak min ½a båt, där jag brukar ha blommor. Den har varit aningen framåtlutad vilket medfört att blommorna inte fått ngt naturligt vatten vid regn. Det har blitt för torrt helt enkelt.
 
Men nu lutar den lite bakåt mot stammen. Vi flyttade och ändrade stenarna och sambon råkade kasta en sten på mitt vänstra långfinger, fick en lite blånad och lite aj,aj.
 
 
Hemma har det hänt lite med framsidans blomrabatt. Svärfar och sambo hjälper mig skotta och förändra min rabatt. Sambon ville ha bredare infart till trappen på vintern, då vi får så mkt snöras framför huset. Då kan han skotta med traktor, då snöslungan inte orkar med den massiva snö som packas vid takras. Därför fick jag då denna hjälp "på köpet" =)
Troligen hade det annars inte varit lika arbetsvilliga, men nu blev det ju vinn-vinn för oss båda.
 
Idag var jag till sjukgymnasten pga värken i axeln som inte ger sig. Ja, jag vet att det inte är en kul följetong, men jag fick värme och massage och en enklare mitella för att hålla axeln stilla och verkligen vila den.
 
 
Imorgon kör jag ner till kusten å får träffa mitt barnbarn Nemi =)
 
 
 
Var till lägenheten, men tyvärr fick de bara ny tapet i sovrummet, inte i båda rummen. Men tapeten blev fin och det blev fräschare
 
 
Det är en ful fläck i hallen som de försökt att rengöra, så den såg inte lika hemsk ut. Det är väldigt slitet i lägenheten, men de har ju inte renoverat på många år.
 
Har planterat blommor i trägården på baksidan, vilket blev jättefint.
 
Men nu sovdagz, är trött och ska försöka komma iväg runt 08.00 imorgon.
 
Ha en skön sommar!
 
 
 
 

Be healthy, keep up, and be youMer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre 

.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0