Ett farväl

Min mkt älskade kisse Chanti fick somna in igår efter att veterinären konstaterade cancer i båda hennes njurar, fanns inget han kunde göra.
 
Min älskade kisse du kom till mig så kort
och nu du vänt dig bort
Jag älskar dig så mycket, min fina vita kisse
 
Snart är allt bara minnen blott
alla ljud så sakta tystnar bort
 
Dina vita tussar ligger ändå kvar i din säng
som påminner mig om dig
 
Jag hörde dig i morse
visst var du här
jag har dig ju så kär
 
Mango dig söker
Han på dig ropar och han vandrar
ni tyckte ju så mycket om varandra
 
Sakta dörren stängs för sista gången
Något i mig går då sönder
långt där inombords
 
Det blev inte som vi tänkt
att vi flera år skulle ha till skänks
 
Hastigt från mig du rycktes bort
livet ditt blev så alldeles för kort
 

 
Liten tös var född 20100616
Du fick namnet Chanti av mig.
 
Du var ju bara ett knyte, då var ju Mango stor =)
 
 
Tillsammans
 
 
Jag smälte för dig direkt, kärleken flyttade in i mitt hjärta
Denna katt var mitt liv, min andra halva, min stora kattkärlek, hon var den ende, hon har funnits där när jag känt mig så ensam, allt blev bra när jag fick smeka hennes päls, känna hennes lukt, hon som hälsade mig välkommen hem, Jamade högt och sprang till dörren då hon väntade på mig i fönstret och tittade då jag åkte iväg och nu känner jag mig så tom, så ensam:cry: ingen annan kan någonsin betyda lika mycket som hon gjorde.
 
 
Vad är det för mening med allt nu.. Min katt stod mig så nära, hon var min, hon valde mig. Hon var döv men pratade högljutt och bestämt, då hon på morgonen var hungrig satt hon vid min säng och pratade tills jag steg upp. Hon var ljuset vid min sida, min älskade kisse, jag vet inte vad jag ska ta mig till utan dig.
Jag kommer aldrig att glömma din vita vackra lurviga päls och dessa små men knubbiga tassar som var så goa. Jag blir ledsen bara jag tänker på det.
 
 
Varför, har hon haft dessa tumörer länge?
 
Generellt sätt kan man säga att vissa tumörer kommer väldigt långsamt och smygande och andra växer fort. Tumörer gör ofta inte ont förrän de börjar trycka på andra vävnader eller vara i vägen för livsviktiga funktioner i kroppen. Därför kan djur ibland gå med en tumör väldigt länge utan att man märker det.
 
När katten sen blir sjuk kan den ibland bli mycket sjuk snabbt på grund av att tumören ställer till det för kroppens funktioner.
Ofta har inte tumörer ett direkt samband med vad katten har ätit och de flesta katter äter en ganska väl sammansatt föda. Jag har gett Chanti bra kvalitetsmat just för att jag ville ge henne det bästa.
 
Tumörer kan uppstå av många orsaker. Ålder och ärftliga faktorer kan spela in i sjukdomen i vissa fall. Bästa sättet att upptäcka tumörer är genom att låta en veterinär göra regelbundna hälsokontroller av djuren, speciellt när de börjar bli gamla. Därutöver bör man själv hålla regelbunden koll på stt djurs aptit, vikt, päls, muskler och rörelser och man bör även klämma lite allmänt på kroppen utan att det utlöser obehag.
 
Jag klämde och kände på Chanti ofta, men hon visade ingenting. Dock misstänker jag att den har vuxit under hösten, då jag tyckt hon har vuxit... men dum som jag varit har jag inte riktigt velat ta till mig att det kunde vara ngt, men rådfrågade sambon men enl honom var det inget annorlunda.
Jag borde givetvis lyssnat på mina egna instinkter, dock vet jag inte om hon fått leva längre för det?
 
 
Symtom på cancer är ofta ospecifika och diffusa, det vill säga symtomen visar inte tydligt att det är cancer djuret har drabbats av. Ofta består dock symtomen av en eller flera i listan nedan:
 
  • onormala svullnader som växer eller som inte går över
  • sår som vägrar läka
  • blödning eller annan utsöndring från någon kroppsöppning utan känd orsak
  • smärta
  • ovillig att röra sig
  • ihållande hälta eller stelhet
  • feber
  • snabb eller extrem viktminskning
  • konstant trötthet
  • svaghet
  • infektionskänslighet
  • tydligt nedsatt aptit
  • problem att svälja eller äta
  • motbjudande lukt
  • svårighet att andas
  • svårighet att kissa eller bajsa

 

Förhöjd kalciumhalt i blodet (hypercalcemi) visar sig i form av ökad törst. Om man inte åtgärdar detta tillstånd snabbt kan det ge skador på njurarna. Detta framförallt vid lymfkörtelcancer (lymfom).Vid försämrad njurfunktion stiger halterna av urea och andra nedbrytningsprodukter i kroppen och leder till urinförgiftning.

Sista dygnen satt hon mest vid vattenskålen och drack.

 

Tumörsjukdomar tar sig många olika uttryck. Om man kan känna en tumör med händerna så består den redan av väldigt många tumörceller. Enstaka celler ses enklast med mikroskop, men det krävs mer än en miljard celler för att man ska kunna känna en tumör vid undersökning! Därför ska man inte förakta små knölar.
 
Sista dagen/ timmarna
 
 
 
Sista bilden på min älskling.
Sov i frid min älskling, du vet att matte saknar dig så otroligt mycket.
 
 
 
 
 
Jag har tagit farväl av dig, suttit vid din bädd och mediterat med tårarna strömmande och de vill aldrig ta slut
 
Så ofattbart!
 
Idag får du en kista och vi säger farväl i stugan, där du älskade att vara, jaga fjärilar och nosa på den yttre världen.
 
 
 
 Älskar dig Chanti - Farväl mitt hjärta
 
 
 Be you. Ge mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, älska dina nära

Kommentarer
Postat av: Jasmin

Så sorgligt... :( Finns inget värre än när ens älskade katt måste somna in...
Tänk att du lixom jag hade en svart o en vit katt. Tur du har Mango nu...
Stor tröstekram till dig från oss.

Svar: Tack. Ja, det var/är så fruktansvärt. Och otroligt svårt att ta in att hon måste haft cancer, utan att visa ngt? Katter är verkligen unika. När jag såg dina katter blev jag lite glad, tänk att du som jag valt Yin, det svarta, är den kvinnliga och passiva urkraften och Yang, det vita, är den manliga och aktiva urkraften. Tack för ditt besök.
Efva

2016-01-13 @ 23:09:30
URL: http://jazzans.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0