en vecka bort

Men oj vad tiden rinner iväg ibland. En vecka sen jag sist skrev. Men oro er inte, här kommer en kortare uppdatering, för inget speciellt har ju egentligen hänt sen sist. Under veckan som var har jag varit flitig i trädgården, klippt gräs, vattnat blommor, klippt lite buskar, krattat gräs & kottar och traskat iväg med skottkärran ett varv el två. Sen har jag varit på besök på AF, inget nytt där dock. Mer än att den svenska politiken för långtidsarbetslösa suger! Kommunen ska ordna "sysselsättning" när man varit arbetslös i ett visst antal dagar. Och just nu har jag varit arbetslös längre än någonsin, 1 helt år. men dom räknar dagarna sedan jag blev utsparkad från a-kassan, vilket man blir då man studerar och inte har jobb på loven, sedan -07. Då tar även dessa dagar slut. (inte det jag är upprörd över) utan kommunen ska nu få ut mig på arbetsmarknaden, jag ska ev. jobba med sånt som inte "hinns" med, dvs arbetsuppgifterna som blir liggande då den vanliga utbildade arbetskåren inte har tid. För detta får då kommunen bidrag och jag får nöja mig med min aktivitetsersättning, dvs ingen LÖN. Detta ska man tydligen kunna hålla på med i två år!! Men great. Tror dom inte att man kan lära sig såna sysslor på kortare tid och få en möjlighet att få en vettigare lön av kommunen, -Nix... sysselsättning är grejjen. Har man varit "LAT" å inte hittat ett jobb, då är det bara att skylla sig själv. Och inte meddelade AF att när man sjunkigt till nivå 3, då har jag inte längre rätt till ngn utbildning heller, då e det bara att se glad ut då man får göra jobben ingen annan har tid å lust med. Har haft en jobbcoatch i ett helt år, vilket inte gav någonting what so ever!! Inte ens han meddelade att jag inte skulle ha rätt till utbildning el dyl efter det året. Vad göra? Är otroligt sur och frustrerad över det sätt som man blir behandlad då man är arbetslös. Det låter så strålande bra då politikerna pratar, men det enda dom vill är att man inte ska synas i rullarna på AF längre... då e man ju ut "löst" i två år framåt. Tänk så duktiga dom är. Visst kan jag förstå, OM jag hade varit arbetslös hela tiden sedan 07 att jag behövde en sysselsättning, men jag har haft sysselsättning, gått utbildning, jobbat 1 år på skola och sommarjobb på kafé. Men det är den totala tiden däremellan som slås ihop, å vips e det dags för åtgärder som är under ens värdighet. Jag är intresserad av turismen, vilket i min nuvarande kommun är en av hörnstenarna, får jag jobba där? nedå, får jag utbilda mig inom det, nedå. Dubbel suck!
Tillbaka till uppdateringen; Vi var till stugan fredag-lördag, men vädret på lördag var ingen höjdare så vi begav oss hem, blev dock fint på kvällen. Men fredag var vi i stugan, vädret soligt å sen kom åska å regn men solen sken ändå. Vi var ut med 4-hjulingen en sväng oxå, sätter in lite bilder på den underbara naturen vi upplevde, å ljuset. Söndag var vi mest hemma, men en cyckeltur till svärfar hann vi med. Denna veckan ska vi åka till mor min, jag å svärfar å hjälpa henne med lite grejjer på och runt huset. onsdag-torsdag blir det. Idag ska jag till svärfar å packa lite kläder att ta med till mor å ev. röda korset för inlämning.

ljus å värme, Kram

 
I stugan, sol å regn

 
Båten i kvällsolen         ute på sitiseeing

 
Underbart ljus på hemväg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0