Irriterande omgivning

OBEKVÄMT. Förr eller senare råkar man ut för en av dem, kollegan/orna vars främsta arbetsuppgift verkar vara att irritera omgivningen så mycket som de kan.

 

Nu är snart alla tillbaka från semestern och det är en person i hela arbetslaget som jag tycker försämrar hela stämningen på jobbet. Det som är jobbigt är nog för att personen styr & ställer andra i sin omgivning. Man blir stressad av dennes närvaro, helt enkelt. Jag får hela tiden känslan av att jag borde gjort ngt, dvs. plockat än där eller här eller på ngt sätt behövt vara steget före…

 

Chefen är också tillbaka, och jag tycker bra om henne. I vissa fall kanske jag skulle önska att hon tog upp vissa saker på ett annat sätt bara.

 

Nu har vi ju cirkulerat i arbetslagen, inte alla dock men vissa. Tror det är bra att rotera för ALLA. Men för min irriterande kollega, så roterar inte denna. Tycker nog att med många års erfarenhet att personen kan göra som denna vill, att denna person kan det mesta och ingen ska säga om att ngt ska förbättras eller förändras. Tycker denna person dock har en skev självinsikt och är trots många år i branschen inte alltid så pedagogisk, mer skrämmande mellan varven. Tom kan vissa metoder som används vara rent ut skadliga.

 

Idag har jag som jag skrev innan, huvudvärk. Den vill inte ge mig sig och en utrensning är nog det enda raka. Jag längtar efter bra och renande mat, helt enkelt.

 

 

Tips av CHRISTINA Elander, leg. psykoterapeut, organisationskonsult Betania Företagshälsovård

FEM TIPS FÖR HANTERINGEN AV JOBBIGA KOLLEGOR
1 Självreflektera. Vad är det hos mig som gör att jag stör mig så mycket?
2 Fundera på påverkan. Om jag irriterar mig på någon, påverkar det min arbetssituation?
3 Kommunicera. Kan jag sakligt ta upp frågan och säga till min kollega?
4 Håll det inte inom dig. Prata med en god vän eller personalchefen om ditt problem och ta till dig deras åsikter.
5 Skvallra inte. Undvik att tala med andra kollegor om ditt problem med din arbetskamrat, det lägger bara krokben för dig själv.

 

 

Ljus, värme, Kram & Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0