slagsmål

 

Det är inte alltid så lätt att vara jägare, skulle jag tro att vår katt Mango tycker. Han är ju en riktig jägare utan gevär så att säga. Hans byten är antigen ngt han ska äta upp eller som han vill ge till vår katt Chanti för att leka/träna med då hon är en innekatt (döv). Men igår låg det en hermelin vid soptunnan? Mango har tydligen råkat på hermelinen och dom har definitivt haft ett riktigt slagsmål, för den stackars hermelinen hade mistat ett av sina framben. Men jag tar hellre ett slagsmål mellan djuren än att jag tycker om de mäniskojägare som finns. Oddsen är ju alltid till oss människor om det gäller jakt. Jodå, visst finns det skäl att jaga så det inte sprider sjukdommar mm. Men tyvärr är nog största nöjet att få döda ngt. Men jag går inte in på detta nu.



Igår var vi i huset, jag betsade tre dörrar och gubben & svärfar la golv i förrådet, blev jättefint. Men trodde väl inget annat heller. Även dörrarna blir fina. Från att ha varit furu så får dom nu en körsbärsröd bets vilket gör att dom blir jättefina mot golvet.
Vaknade dock med huvudvärk igår, så jag låg på soffan under f.m och då blev inte så mkt gjort. Men piggnade till runt lunch & gubben kom å hämtade mig.

Svärfar har lyckats ta bild på tjädertuppen som bosatt sig inom Arjeplogs samhälle =) Jättekul, för då kan jag snart lägga upp en egen bild på fågeln här på bloggen.

Läste oxå att det har startat en facebook sida om och kring Arjeplog, som tydligen är mkt uppskattad. Själv har jag ingen facebook sida och kommer inte att skaffa mig någon, vad jag vet idag.

Så några bra (ich) å dåligt om just FB...
kanske Bra:
man kan kolla runt vad folk gör, det är säkert kul ibland.
man kan tydligen hitta/prata med folk man annars inte snackar med eller är så nära med. tex vänner/bekanta som man inte skulle få för sig att ringa men lätt kan kommentera dess status på. (jag undrar, om du inte frågar efter dessa personer irl, varför här?)
man kan även dela mig sig lite vad som sker i ens liv. (finns ju fler alternativ)
man kan kolla bilder och annat från vänner/kompisars liv.
man tycker säkert att man vet mer vad som sker i människors liv. (beroende på vad de delar med sig av)

Kommunikation slutar aldrig att utvecklas och jag är hoppas på fortsättning, men vet inte om FB är enda alternativet.

Dåligt:
Folk har även mer koll på vad man själv gör, var man är osv (man väljer givetvis hur mkt man lägger upp, men det är nog lätt att skriva dit för mkt)
Man kan lättare "hittas" av folk som ”snokar” efter en, Ex som inte släpper taget, arbetsgivare som vill kolla upp en osv.

Man kan lättare trilla dit, dvs att flirta & vara mentalt otrogen mot din partner, du har ju tillgång till dina ”vänner” och kanske har du ditt konto för dig själv? Du vill vara privat och på så sätt stänger ut din partner och öppnar upp för annat… (men det kan ju börja oskyldigt, då du ändå har en partner som inte förstår dig…)

Mitt privatliv är kanske inte lika privat längre? Det du egentligen inte ville skulle komma fram…
Man tävlar om sin popularitet, hur många vänner man har är tydligen en status. Oavsett om dom är vänner eller ej. (mängden berättar att just du är en lyckad, uppskattad person)

Man blir beroende av att hålla sin facebooksida konstant uppdaterad
Man är gammalmodig/ute/inte uppdaterad/udda om man inte har facebook?
Statusarna betyder nog mer i människors liv än vad man tänker på! fyller de verkligen ett socialt behov?


Jurister på Forbrugerrådet, Danmarks konsumentorganisation, har granskat Facebook ur ett juridiskt perspektiv och kommer fram till följande:




1. Annan lagstiftning gäller.
Facebook lyder under Kalifornisk lag, vilket gör att du ovetandes accepterar flera saker som du inte är van vid.

2. Du är alltid med. Det är inte möjligt att gå ur Facebook. En gång med – alltid med. Du kan avaktivera profilen, men inte radera den fullständigt.

3. Du tror du vet, men... Facebook kan själva ändra villkoren för ditt medlemskap, utan att du accepterar det eller ens vet om det.

4. Din krets är en affärsidé. Du lämnar ut dina vänners upplysningar om du levererar en applikation till någon i din krets, det ger applikationernas tillverkare automatiskt tillåtelse att hämta in information om dem.

5. Helt privat finns inte. Bilder är allas egendom på Facebook, vem som helst kan lägga ut bilder på dig och du kan lägga ut bilder på vem som helst. Vill du begränsa insynen på just dina bilder kan du välja att de bara får ses av dina ”vänner”, men mer privat är så kan du inte få. (om du då har 100-1000 s.k vänner, då är dom inte så privata längre)

6. Du är någons affärsidé. Dina upplysningar som du lämnar på Facebook får användas fritt av affärsmännen bakom Facebook och de som kan intresse av dem, som annonsörer och dylikt.

7.Facebook är inte säkert. Sidan blir ofta angripen av hackare. Använd inte samma lösenord som du har till banken och liknande, eftersom det är enkelt för en hackare och gå in och hämta det.


Så, trots allt så är jag inte på något sätt emot kommunikation utan tror helt enkelt inte på facebook. Den sidan får vara för min del. Jag tycker dock det är lite tjatigt att ens omgivning inte accepterar att alla helt enkelt inte vill/har lust att vara på just FB. Vet hur många av gubbens bekanta tjatar på honom, vilket jag tycker kan vara respektlöst. Har man valt att inte vara på FB, så måste det ju ändå kunna få vara så? Vill man visa bilder eller text, jamen det finns mail och andra sätt att visa detta. Hur svårt kan det vara?

Nä, nu ska jag iaf åka till huset igen och hoppas kunna måla lite dörrar.

Ljus, värme, kram å fortsatt trevlig söndag, Tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0