Livets resa

Kom hem från kusten igår, lämnade en Mor som var allt annat än frisk. Känns jobbigt idag då hon var tvungen att åka till VC och kanske på akuten. Troligen har hon åkt på lunginflammation. Tung i andning, feber och hosta. Hon är inte pigg!
Fick hjälpa Robert och det var riktigt bra. Fick gjort en hel del, fredag och lördag. Han skulle bjuda hem kompisar till Nyårsfest.
Vaknade dock med sprängande huvudvärk igår morse (söndag), som tur var hjälpte det att proppa i sig 2 panodil och 2 panodilzapp. körde hem och det var tur jag åkte då det var ljust. snöade och regnade hela vägen. mötte dock bara en ren på vägen. kom hem helskinnad och gjorde veg. tacos till middag. gott.
 
 
Snart dags att byta år igen... 2013 here we come
Livet vi lever är en livslång resa, vi färdas härifrån till dit och vi kan lika gärna färdas med glädje.
 
Jag lever mitt i livet med ena handen i gyan mudra och den andra i livet... fötterna vandrar på jorden , men huvudet befinner sig i universum. Meningen med meditationer är inte att meditera för sin egen skulle ej heller för att fly verkligheten.
meningen med meditation är att ta med sig den ut i vardagen att möta livet lite mer medvetet varje dag.
 
Egentligen ogillar jag nyårslöften. För om sanningen ska sägas så lyckas jag sällan hålla dom.
Varför ska man alltid vara tvungen att "sluta" med allt, sluta röka, sluta "äta" sluta, sluta och sluta... varför inte byta ut sluta. Är det inte bättre att börja med något?  Tex. Börja yoga, börja leva, börja nu...
 
Nytt år och ny start. Livet ger oss alltid nya chanser, på vägen väntar världen för oss att upptäcka. Resan inuti oss själva är ju den mest intressanta. Se in i dig själv - alla svar finns där.
 
Januari, låt den fyllas med glädje.
 
Gör ett yogapass som är bra för midjan och matsmälningen och som mjukar upp rygg och bröst.
 
Tona in med tre Ong Na Mo Guru Dev na mo
 
Värm upp med sufiscirklar 1X1 min åt vardera håll
Ett stående pass.
 
1) Gör pendeln; Sträck ut armarna. pendla mot vänster - andas in. pendla mot höger - andas ut 1 min
2) Handen på bröstet: Svinga ut vänster arm- andas in. svinga ut höger arm - andas ut. 1 min
3) Mirakelböjen; Kroka i tummarna. sträck upp och bakåt över huvudet- andas in och håll rotlås. böj framåt, neråt med händerna på marken - andas ut. 1 min
4) Väderkvarnen; a) sträck ut armarna, sätt handen på motsatt fot - sträck upp och böj ner mot vänster fot. 1 min pendla. b) växla sida varje gång, pausa nere med handen på foten 5 sek, gör 2 min c) Växla sida varje gång, pausa nere med handen på foten 25 sek, 2 min d) stanna nere med handen mot foten 2 min per sida.
5) Sidoböj; Sträck ut armarna. böj från sida till sida och för armen som en båge över huvudet. kom upp rakt - andas in, böj i sida,- andas ut. 1 min
6) Ryggvridning: Sträck ut armarna. vrid överkroppen mot ena hållet och mot andra hållet. andas in i mitten - andas ut till sidan. 1 min
 
Avsluta med en vila på 10-15 min, där kroppen får slappna av.
 
Meditera: Klart sinne. stanna upp, meditera, reflektera.
Tryck höger tumme mot höger näsborre, andas in i vänster näsborre, håll andans så länge du kan, andas ut i vänster näsborre håll andan ute så länge du kan, fortsätt i 11 min.
 
Meditation får oss att reflektera och bryta ev negativa mönster som sockerbegär, alkohol, kaffe. rekommenderas att göra under 90 dagar, varje dag.
 
 
Har du frågor eller vill ha bilder till passet är det bara att höra av sig. Passet ska jag köra på yoga klassen under jan månad.
 
Ett vintertips som jag vill dela med mig av;
 
Massera in din kropp med mandelolja, olivolja eller ngn annan olja ( finns massor av bra oljor, själv oljar jag in mig med pitta-balans olja) Massera hela din kropp, glöm inte fötter, bröst, armhålor och ljumskar. kyl sen av kroppen med en kall dusch, på sommaren i havet eller bäcken. Låt vattnet möta huden, väck kroppen och pigga upp sinnet. andas lungt och djupt. massera kroppen samtidigt, själv använder jag tunna massage vantar som ökar cirkulationen och kroppen kommer att besegra kylan och bli varm och pigg.
Jag lovar, du håller huden pigg och ung, sinnet på topp och får dig att känna dig vaken mkt bättre än varma duschar.
 
 
Ett gott slut på år 2012 och Ett RIKTIGT GOTT HOPPFYLLT NYTT 2013 önskar jag er alla.
 
 
Styrka!
 
 
Att vara stark är inte
att aldrig falla
att alltid veta
att alltid kunna
 
att vara stark är inte
att alltid orka
att alltid le
att hoppa högst
eller vilja mest
 
att vara stark är inte
att lyfta mest och tyngst
att alltid vara bäst
eller alltid lyckas
 
Att vara stark är
att se livet som det är
att leva i närvaro
att acceptera dess kraft
och ta del av det
att kunna falla till botten,
slå sig hårt men komma igen
 
att vara stark är
att våga hoppas då det känns hopplöst
då ens tro är som svagast
 
att vara stark är
att våga visa sig svag och ledsen
våga erkänna sig maktlös
att vara stak är att se ljuset
trots mörkret som omsluter en
och alltid kämpa för att nå dit
 
 
Vi drabbas alla på olika sätt av livets strapatser, snåriga väg, våra val och av olyckor vi inte kan rå på.
Vi har varandra och där har vi styrkan att våga visa våra känslor, våga vara svag i de tunga stunderna men ändå finnas där vid varandras sida. Om vi inte vågar vara svaga, hur ska vi då kunna vara starka?
 
 
 
 Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre och till varandra...kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0