döden... fisk & lite random

Jag är stark eftersom jag är svag.
Jag är vacker för jag vet mina brister.
Jag är en älskande eftersom jag är en kämpe.
Jag är orädd för jag har varit rädd.
Jag är klokt eftersom jag har varit dum.
- och jag kan skratta, för jag har känt sorg


Stå inte vid min grav och gråta
Jag är inte där, jag sover int.
Jag är tusen vindar som blåser,
Jag är den diamant som glimmar på snö,
Jag är solen på den mogna säden,
Jag är den milda höstens regn.
När du vaknar på morgonen så -hysch
Jag är den snabba upplyftande rusningen
en av de tysta fåglar som i cirkeln flyger.
Jag är den mjuka stjärnan som lyser på natten.
Stå inte vid min grav och gråta,
Jag är inte där, jag är inte död.
Min själ är enbart fri, från kroppen jag lämnade där

-okänd

 

Dagens tänkvärda
Ditt leende avgör hur du ser och tänker om värden runt dig
Japanskt ordspråk

Mat receptet/Fisk och rotsaks gratäng med örter och potatismos

600 g färsk eller djupfryst fiskfilé. t ex torsk. kolja eller sej
4 dl matgrädde
1 dl ströbröd
1 1/2 dl hackade örter. t ex gräslök. dill eller persilja
1 msk saft av pressad citron
1 tsk salt
1 krm peppar
1 morot
1 palsternacka
1 bit. ca 7 cm purjolök

Potatismos
800 g potatis
1 msk margarin
2 1/2 dl Solhavre (el mjölk)
1 tsk salt
1 krm mald vitpeppar
2 äggulor

Gör så här:
1. Tina fisken och den är djupfryst.
2. Skala och skär potatisen till moset i mindre bitar. Koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten i en kastrull. Låt potatisen rinna av och pressa eller mosa den. Tillsätt margarin och varm Solhavre. Vispa till ett luftigt mos och smaka av med salt och vitpeppar.
3. Tillsätt äggulorna och blanda väl. Fördela moset runt kanten i en ugnssäker form.
4. Rör samman matgrädde, ströbröd, örter och citronsaft. Salta och peppra.
5. Skala och skär morot och palsternacka i tunna skivor. Skölj, ansa och strimla purjolöken.
6. Fördela grönsakerna i botten på formen. Fördela fisken på grönsakerna.
7. Häll över grädden.
8. Tillaga mitt i ugnen i 200°C, ca 30 min tills fisken är färdig och rätten fått fin färg.


Idag blev det blandad fisk i ugn, med sås och potatismos samt majs & morötter. Jättegott vart även det.
Imorse var jag helt död, kändes det som. Näsan har varit täppt inatt och jag hade drygt 38 graders feber. Så jag tänkte att det är bäst att sjukskriva sig så de hinner finna en ersättare för imorgon. Men det var tydligen väldigt få barn så dom trodde att dom skulle klara dagen ändå.

Jag har ont i revbenen efter all hosta, pust. Men under dagen har jag lite försiktigt plockat bort grejjer och fått in skänken i blåa sovrummet, där jag ska betsa den grå. Då passar den bra i nya köket sen.
Min son har skottat snö, vilket var extremt jobbigt. Det har snöat vansinnigt och han var duktig och skottade allt det tunga. Stjärna i himlen för att han hjälp till.

Svärfar kom hem från ungern igår kväll, och jag bjöd honom på middag idag. Han berättade lite om resan och han var helnöjd. Även han var lite förkyld.

Ha det gott!

Ljus, värme, Kram & Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0