sunnysöndagsmatflosk

Jag brukar skriva lite om kost mm, sen hur jag faller för apatin vid mat, då det går överstyr. Men egentligen kanske just det inte är så underligt, kan jag själv tycka med alla dessa restriktioner som till slut gör att jag tappar kontrollen.


Jag äter inte rött kött, inte gris, nöt, vilt mm utan jag håller mig till ”vitt” kött, så som fisk, kyckling, kalkon, soya produkter, tofu och så äter jag då böner dvs veg mat.

På jobbet äter vi s.k pedagogisk lunch, så då får även personalen mat av köket som vi beställer av.


Jag som då inte äter det röda köttet, som det oftast serveras mat från i olika varianter får då ngt annat. Jag har IBS i tarmen, är Laktosöverkänslig och så detta med köttet.


Jag kan säga att variationerna på min pedagogiska lunch inte är speciellt varierande. Det är ofta någon typ av ”biff” som är av halvfabrikat, dvs det beställs väl i en stor kartong och denna kartong ska det ju då serveras ur. Eller så alla dessa panerade biffar/fiskar som min mage inte alls tål.


Jag har försökt begära soppa till lunch, olika soppor varje vecka, skulle passa min mage bättre. Tror ni detta är möjligt, nix det är för krävande för köket att göra storkok på en soppa i en hel vecka, köket står hellre å steker dessa hemska biffar varje dag å skickar.


Jamen ta med egen mat!? kan jag få som kommentar eller förstår om ni tänker. Det händer att jag gör det, kruxet är att vid lunchtid är man ju hungrig, och någon tid för att smita ifrån är jättesvårt vid lunch. Allt ät väldigt tajt, vad var och en av fröknarna ska göra. Alla barnen brukar vara hungriga, lite trötta så det går inte bara att lämpa över till någon annan för att smita iväg själv.


Ibland har jag försökt äta då jag har min rast, vilket går om den är direkt efter lunchen är klar, men tiden är knapp, så det blir väldigt stressigt om man vill hinna ut och gå (när vi har stegtävling) så jag vet faktiskt inte hur jag ska förbättra min matsituation, så min kropp och mage ska få må lite bättre.


Det är nog svårt att få maten att fungera hemma när man är känslig mot det ena å andra.


Tex: Kostbehandling vid IBS är svårt eftersom samma mat kan utlösa olika besvär vid olika tidpunkter. Tyvärr finns det inga specifika kostråd som kan bota IBS men det finns generella råd som kan mildra symptomen för förstoppning, kramp, gas och illamående vid IBS.


Det enklaste rådet för att minska risk för symptom efter måltid är att äta regelbundet, 3 huvudmål och 2-3 mellanmål. Genom att äta regelbundet undviker man att äta för stora portioner, undvika stress vid matsituationen vilket i sin tur minskar risken att få symptom. Tänk på att äta i lugn och ro och att tugga maten ordentligt så att magen inte får stora bitar att jobba med.


Vissa livsmedel är mer gasbildande än andra, till exempel bönor, lök, selleri, vitkål, brysselkål, ärter, linser, äpple, päron, torkad frukt och livsmedel sötade med sötningsmedel (saft, sylt, läsk, läkerol, tuggummi) Så HUR lätt tror ni det är att vara känslig i magen???


Det är ju oftast mängden av ett gasbildande livsmedel som orsakar problem och inte livsmedlet i sig. Vad som orsakar besvär är väldigt individuellt så var försiktig med att utesluta livsmedel.


För att motverka förstoppning kan man pröva att sakta öka mängden fiber i din kost ifrån exempelvis grovt bröd, knäckebröd, grova flingor, rotfrukter, grönsaker, frukt och bär. Tänk på att dricka mer vatten om du ökar fibermängden samt att röra på dig dagligen för att stimulera tarmens motorik.


Detta gör jag redan idag, rör mig, äter fiberrikt, mkt grönt och gärna rotfrukter. Detta får vi dock väldigt sällan på jobbet.

Ja, egentligen låter min matsituation som en lång klagovisa, inte speciellt rolig att läsa heller. Men jag ska inte klaga, det finns alltid de som har det sämre på olika sätt. Jag får ju ändå äta och har ju relativt bra koll på maten då jag är hemma.

Men dagens inlägg fick bli dagens matfloskler =)

Får väl göra ett motdrag till nästa inlägg.

Dagens kloka:
Livet är inte en stor fotbollsplan att rusa fram över,
utan en trädgård som ska skötas med omsorg


Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0